K-Supermarket nosti kissan pöydälle: ”Limuviinat eivät ole uhka nuorisolle”

Viihdeuutiset · Jocka Träskbäck

Suomessa on saatu seurata viime aikoina poliittista farssia uudesta alkoholilaista, jonka pyörteissä on jaettu medioita ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta myöden propagandaa uuden ”viinalain” vaaroista. Usein on kuitenkin unohtunut, että jo pelkkä viinalaki-termi antaa uudistuksesta aivan väärän mielikuvan, koska viinat eivät ole tulossa kauppoihin.

Uusi alkoholilaki on hallituksen esityksen mukaan nostamassa kaupoissa myytävän alkoholin voimakkuutta 0,8 prosenttia 5,5 prosenttiin ja poistamassa valmistustaparajoitteen. Toisin sanoen kauppoihin olisi tulossa aito lonkero ja nykyistä 0,8 prosenttia voimakkaammat limuviinat, joiden nimitys on harhaanjohtava. Uuden alkoholilain myötä alkoholia saa nimittäin olla korkeintaan 5,5 prosenttia, kun viinan rajana pidetään yleisesti 32 prosenttia.

Nyt K-Supermarket Torpparinmäki on kirjoittanut Facebookissa päivityksen, jossa uudistus kiteytetään hyvin.

– Kaupat ovat jo nyt täynnä limuviinaa, mutta ne ovat ”vain” 4,7 % vahvuisia. Uuden lain myötä kaupassa saisi olla 5,5 % vahvuisia limuviinoja. Mutta ostetaanko niitä nytkään? Meidän valikoimissa on kahta limuviinaa. Ennen oli kolmea, mutta yksi poistettiin, koska se ei mennyt kaupaksi, supermarket kirjoittaa.

Supermarket paljasti, ettei yksikään sen nykyisin myymistä ”limuviinoista” ollut edes 50 myydyimmän alkoholijuoman joukossa tammi-kesäkuussa 2017. Ensimmäinen nykyisen lain puitteissa kaupoissa myytävistä lonkeroista on sijalla 23.

Ensimmäiset limuviinat löytyvät vasta 100 siiderin, lonkeron ja limuviinan listan sijalta 82. Niitä myytiin yhdestä marketista 63 kappaletta puolessa vuodessa. Samaan aikaan olutta myytiin 23.229 kappaletta. Kaupan alkoholimyynnistä limuviinoista muodostui 0,12 prosenttia.

– Keskustelu on aina hyväksi, mutta sen verran uskallamme yli 10 vuoden kokemuksella sanoa, etteivät limuviinat ole juuri mikään uhka nuorisolle. Ja anteeksi vain panimo- ja juomayritykset, mutta limuviinat ovat aika pahan makuisia, eikä niitä juuri kukaan osta. Älkää siis huolehtiko, sillä nuoriso ei joudu rappiolle limuviinojen vuoksi, supermarket muistuttaa.

– Me jopa toivomme, ettei niitä tule lisää valikoimiin, sillä hyllytila on rajallinen ja mielellään pidämme siellä vain niitä tuotteita jotka oikesti myyvät jotain. Lisäksi tarkastamme kyllä henkilöllisyyden kaikilta nuorilta, joten riskit eivät kasva nykyisestä, vaikka valikoima kasvaisikin.