NASA löysi avaruudesta omaamme muistuttavan aurinkokunnan

Yhdysvaltojen avaruushallinto NASA on pitänyt tiedotustilaisuuden merkittävästä löydöstä. Eksoplaneettoja metsästävä Kepler-teleskooppi on löytänyt kahdeksannen Kepler-90 -nimen saanutta tähteä kiertävän planeetan.

Koska myös omaa aurinkoamme kiertää kahdeksan planeettaa, on löydös merkittävä. Se on ensimmäinen kahdeksan planeetan aurinkokunta ja siten todistaa, ettei aurinkokuntamme koko ole ainutlaatuinen kosmisessa mittakaavassa. Hieman omaa aurinkoamme kuumempi Kepler-90 sijaitsee noin 2.200 valovuoden päässä maasta.

– Kepler-90 on kuin miniversio meidän aurinkokunnastamme. Sen sisemmällä puolella on pienempiä planeettoja ja ulommalla isompia. Kaikki niistä ovat kuitenkin hieman lähempänä toisiaan, astronomi Andrew Vanderbur kuvaili.

Vasta löydetty kahdeksas planeetta, Kepler-90i, sijaitsee erittäin lähellä aurinkokunnan tähteä. Tämän ansiosta pienen kiviplaneetan pinnan lämpötila kohoaa jopa 426 asteeseen. Löydös tehtiin Googlen tekoälyn avulla. Google kehittämän koneoppimisen avulla Kepler-teleskoopin keräämiä tietoja pystytään analysoimaan huomattavasti aikaisempaa nopeammin ja tehokkaammin.