Pesuainekapselit tappaneet enemmän aikuisia kuin lapsia – yhtiö syyttää huomionhakuisia teinejä

Ohhoh! · Terhi Piiroinen

Äskettäin netissä levinnyt pesuainekapseleiden syömishaaste on tuomittu jyrkästi niin pesuaineita valmistavien yritysten, haastevideoiden ja -kuvien julkaisemiseen käytettyjen yhteisöpalveluiden sekä terveydenhoitoon erikoistuneiden henkilöiden toimesta. Pesuainekapseleiden syöminen on ollut ongelmana jo netti-ilmiötä ennen.

Tide-pesuainekapseleita valmistava yritys Proctol & Gamble, eli P&G, on julkaissut virallisen tiedotteen Tide Pod Challengeen liittyen. He pesevät kätensä nettivillityksestä tuomiten ilmiöön mukaan lähteneet teinit yksinkertaisesti typeriksi.

Heidän mukaansa pesuainekapselipakkaukset on varustettu lukuisilla varoituksilla, joten mikäli ihminen ei ota näitä kehoituksia huomioon, on hän ainaostaan yksin vastuussa itsestään. Syy ei ole heidän mukaansa pesuainekapseleita valmistavassa firmassa.

Totuus on kuitenkin se, että Yhdysvaltojen kuluttajasuojavirasto on ottanut pesuainekapseleita valmistavaan Tide-yritykseen yhteyttä jo viime vuoden heinäkuussa, koska heidän valmistamansa tuotteet näyttävät erehdyttävästi karkeilta.

Yhtiötä on pyydetty muuttamaan kapseleiden ulkonäköä. On olemassa raportteja, joissa dementiapotilaat ovat vahingossa syöneet Tide-kapseleita luullen niitä makeisiksi, Daily Dot raportoi.

Tilastojen mukaan pesuainekapseleihin kuolee enemmän aikuisia kuin lapsia. Pesuainekapseleita valmistava yritys Tide ei kuitenkaan ota vastuuta asiasta. He syyttävät ilmiöstä meemiajan teinejä, jotka keksivät järjettömiä tempauksia nettihuomiota saadakseen.

Yhdysvaltojen kuluttasuojaviraston turvallisuusyksikön mukaan viiden vuoden aikana on kuollut yhteensä kahdeksan ihmistä syötyään pesuainekapseleita. Heistä kaksi on lapsia ja kuusi kognitiivisiltaan kyvyiltään heikentynyttä aikuista. Kuluttajasuojaviraston mukaan pesuainekapseleiden ulkonäköä tai läpinäkyvää suojakuorta tulisi muuttaa siten, etteivät ihmiset sekottaisi niitä makeisiin edes vahingossa.