Ravintoterapeutti paljasti: ”Näin teet kevätsiivouksen kehoosi”

Lifestyle Ruoka · Terhi Piiroinen

Bikinikausi kolkuttelee kulman takana ja nyt viimeistään on tullut aika karistaa talven aikana kertynyt pöhötys ja tunkkainen olotila. Ihmisen vatsa ja suolisto määrittelee paljon kokonaivaltaista hyvinvointia, eikä vartaloa kannata kuormittaa liiallisella sokerilla ja rasvalla.

Spoon Gurun ravintoterapeutti Louise Payne on nyt listannut Femail Firstille kymmenen vinkkiä, joiden avulla voi saavuttaa keveämpää oloa. Ruokailutottumuksia on hyvä arvioida siinä vaiheessa, jos olotila on turvonnut ja hankala. Ihmiset syövät esimerkiksi huomattavasti vähemmän kuituja kuin pitäisi. Paynen mukaan jokaisen tulisi nauttia kuituja 30 grammaa päivässä.

Vesi on maailman paras olon kohentaja, ja sitä tulisi juoda 6–8 lasillista päivässä. Mikäli ei pidä pelkästä vedestä, voi sekaan panna hedelmiä tai yrttejä. Sokerisia juomia ei suositella kenellekään, olipa kyseessä sitten mehu tai smoothie. Kannattaa myös kiinnittää huomiota päivittäin nautitun rasvan ja sokerin määrään. Valmisruokien sijaan kannattaakin tehdä ruoat itse.

Omega-3 -rasvahapoilla kyllästettyjä kaloja tulisi syödä vähintään kerran viikossa. Tärkeitä rasvahappoja saa myös pellavansiemenistä, saksanpähkinöistä ja soijapohjaisista ruoista. Ateriat kannattaa myös valmistaa etukäteen, jolloin on helpompi pysyä ruokavaliossa ja oikeissa annoskokoluokissa.

Lautaselle kannattaa panna suurimmaksi osaksi vihanneksia, täysjyvätuotteita, linssejä, pähkinöitä, siemeniä ja hedelmiä. Tärkeiden hivenaineiden ja vitamiinien nauttimisen lisäksi on hyvä ulkoilla mahdollisimman paljon. Happihyppelyt parantavat kehon toimintaa nopeasti. Payne myös suosittelee, että ihmiset unohtaisivat kaikenlaiset laihdutuskuurit ja pikadieetit. Tärkeämpää olisi muuttaa ruokavalio kokonaisvaltaisesti terveellisempään suuntaan ja keskittyä syömiseen jokainen suupala kerrallaan.

Uusimmat