Oikeus päätti: Jägermeister saa pitää valkoisen ristin logossaan

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Yrttilikööri Jägermeister, eli jekku, on saksalaisen perheyrityksen valmistama 56 yrtin maun sekoittava juoma. Yrityksen logossa on saksanhirvi, jonka sarvien välissä loistaa valkoinen risti. Logo kuvastaa tarinaa pyhästä Hubertuksesta.

Hubertus on metsästäjien suojelupyhimys, joka näki metsästysretkellään saksanhirven sarvien välissä hohtavan valkoisen ristin. Kuva on valikoitunut Jägermeisterin etikettiin juoman kehittäneen Curt Mastin metsästysharrastuksen vuoksi. Nyt risti on kuitenkin aiheuttanut polemiikkia Sveitsissä.

Risti on uskonnollinen symboli, jonka on pelätty aiheuttavan närää katolilaisten keskuudessa. Sveitsin tavaramerkeistä päättänyt tuomioistuin olisi halunnut kieltää logon. Oikeus kuitenkin päätti, että Jägermeister saa pitää logonsa, koska risti on myös yleisesti uskonnon ulkopuolella käytetty symboli.

Swissinfo-sivuston mukaan oikeus ei usko, että kukaan pahoittaa mieltä etiketissä olevasta rististä. Tämä tarkoittaa sitä, että Jägermeister pystyy laajentamaan Sveitsissä myytävää valikoimaansa likööristä myös oheisuotteisiin, kuten kosmetiikkaan, kännyköihin ja teleoperaattoreihin.

https://www.instagram.com/p/B2pJSs0HCiZ/