Stara tavaramerkki

Viihdeuutiset

Suomalaisyhtye voitti nimikiistassa kansainvälisen virvoitusjuomajätin

Suomalainen Battle Beast -yhtye joutui taannoin merkilliseen tilanteeseen haettuaan tavaramerkkiä nimelleen ja logolleen. Pian rekisteröinnin jälkeen kansainvälinen virvoitusjuomajätti Monster Energy Company ilmoitti vastustavansa tavaramerkin rekisteröintiä.

Yhdysvaltojen Delawaresta käsin toimiva Monster-energiajuomista tunnettu yhtiö oli aiemmin rekisteröinyt tavaramerkeikseen monia iskulauseita, jossa sana ”beast” on mukana yhtenä osana. Näitä ovat muun muassa ”Unleash the Beast!” ja ”Rehab the Beast!”.

Battle Beast vs. Monster
Battle Beast vs. Monster

Juomayhtiön näkemyksen mukaan nämä iskulauseet olisivat muodostaneet esteen suomalaisen Battle Beast -yhtiön tavaramerkin rekisteröimiselle. Yhtye oli kuitenkin asiasta eri mieltä ja ryhtyi vastustamaan vaatimuksia tavaramerkin kumoamisesta.

Patentti- ja rekisterihallitus on nyt saanut kumoamisvaatimuksen käsiteltyä. Staran saamien tietojen mukaan virasto päätti, että juomayhtiön rekisteröimät iskulauseet eivät ole este suomalaisyhtyeen nimen rekisteröimiselle tavaramerkiksi.

Viraston mukaan tavaramerkit eroavat niin olennaisesti toisistaan, että niiden välille ei voida katsoa muodostuvan sekaannusvaaraa. Lisäksi virasto katsoi, että kuluttajat eivät erehdy luulemaan rockyhtyettä osaksi juomamerkin tuotevalikoimaa. Viraston päätöksestä voi vielä valittaa markkinaoikeuteen.

Viihdeuutiset

Asiantuntija: Black Friday -nimi ei ole kenenkään yksinoikeus

Tänään vietetään perinteistä Black Friday -päivää, jolloin vähittäiskaupat tarjoavat tavallista muhkeampia tarjouksia niin myymälöissä kuin verkossa. Suomessa teemapäivä on johtanut erikoiseen tilanteeseen, sillä rallikuskina tunnetun Marcus Grönholmin yritys omistaa sen tavaramerkin.

Useat mediat ovat kertoneet Grönholmin ihmetelleen tavaramerkkinsä luvatonta käyttöä, josta hän on myös kirjelmöinyt yrityksille. Tavaramerkkien asiantuntija ja Staran päätoimittaja Jocka Träskbäck kuitenkin kertoo, että Suomessa kenellään ei todennäköisesti ole yksinoikeutta Black Friday -tavaramerkkiin, vaikka tavaramerkki onkin rekisteröity.

– Marcus Grönholmin MG Properties -yritys omistaa vuonna 2012 rekisteröidyn tavaramerkin ”Musta Perjantai, Black Friday” luokassa 35, joka kattaa vähittäismyynnin, mainonnan ja markkinoinnin. Eli juuri ne luokat, joissa tunnusta käytetään yleisesti kautta maailman, Träskbäck kirjoittaa blogissaan.

Tavaramerkki tuo haltijalleen yksinoikeuden käyttää tunnusmerkkiä tiettyjen tavaroiden tai palvelujen kaupallisena tunnuksena. Tavaramerkeissä on kuitenkin olemassa niin sanottu vapaana pitämisen tarve.

Vapaana pitämisen tarve nousi taannoin otsikoihin, kun Stara paljasti suomalaisen yksityishenkilön rekisteröineen joukon hymiöitä tavaramerkeikseen. Paljastuksen jälkeen rekisteröintejä vastaan tehtiin ennätysmäärä väitteitä ja hymiö-tavaramerkit kumottiin. Lopulta myös KHO vahvisti, että hymiöitä ei voi rekisteröidä.

Samaa pykälää voidaan soveltaa myös tavaramerkkiin ”Musta Perjantai, Black Friday”. Vaikka MG Properties on rekisteröinyt tavaramerkin Suomessa ja PRH on hyväksynyt rekisteröinnin, ei rekisteröinti Träskbäckin mukaan välttämättä tuota mitään yksinoikeutta.

– Asian todellinen laita punnitaan vasta, jos merkinhaltija haastaa jonkun tavaramerkin käyttäjistä käräjille ja jos haastettu nostaa vastakanteen merkin kumoamiseksi mainitsemastani syystä. Uskon, että MG Properties ei tule viemään yhtään tapausta oikeuteen. Indikaatiota tuloksesta antaa ehkä se, että vuonna 2012 tavaramerkki meni rekisteriin, mutta vuonna 2013 ”Black Friday Finland” ei enää mennytkään rekisteriin, Träskbäck kirjoittaa.

Marcus Grönholm ei suinkaan ole keksinyt ”Musta Perjantai, Black Friday” -tunnusmerkkiä, sillä Black Friday -nimen keksivät 1960-luvulla yhdysvaltalaiset poliisit, jotka päivittelivät Kiitospäivän jälkeisen suositun shoppailupäivän valtavia ruuhkia. Yhdysvalloista termi on levinnyt koko maailmaan ja muodostunut erään teemapäivän vakiintuneeksi nimitykseksi.

– Tilanne on sama kuin että saisin puolivahingossa rekisteröityä tavaramerkit Movember, Aprillipäivä tai Isänpäivä. Rekisteriin ne voi toki saada, jos virastossa käsittelijänä toimii joku vastavalmistunut harjoittelija. Ne saa kuitenkin halutessaan kumottua tuomioistuimessa, Träskbäck kirjoittaa blogissaan.

Panimoyhtiö Hartwall lähetti äskettäin kieltokirjeitä panimoille, jotka olivat käyttäneet oluidensa myynnissä Oktoberfest-nimitystä. Hartwall on rekisteröinyt tavaramerkin Oktoberfest itselleen, mutta Päivän Lehti -verkkomedian mukaan yhtiö ei ole kovin vahvoilla, jos asiaa puidaan tulevaisuudessa tuomioistuimessa.

Viihdeuutiset

Poikkeuksellisen härski nimivarkaus – 7-Eleven haastoi Z-Elevenin oikeuteen

Tavaramerkki antaa haltijalleen yksinoikeuden käyttää rekisteröityä tunnusta kaupallisessa toiminnassa tavaroiden tai palvelujen tunnusmerkkinä. Parhaillaan Yhdysvalloissa kiistellään 7-Eleven -tavaramerkin loukkauksesta kauppaketjun ja newyorkilaisen yrittäjän välillä.

Splash
Splash

Tavaramerkkilain mukaan muut eivät saa ilman merkinhaltijan lupaa käyttää tunnusmerkkiä, joka on sekoitettavissa rekisteröityyn tai vakiintuneeseen tavaramerkkiin. Nyt New Yorkin Brooklynissä sijaitsevalla Henry Streetille on avattu Z-Eleven -niminen supermarket.

Oheisista kuvista selviää, että Z-Elevenin nimi, logo ja koko värimaailma on varastettu suoraan 7-Eleven -kauppajätiltä. Ainoa selkeä eroavaisuus on 7-numeron muuttaminen Z-kirjaimeksi. Tapaus on poikkeuksellisen räikeä tavaramerkkiloukkaus, jossa newyorkilainen yrittäjä on hävinnyt pelin jo ennen kuin se pääsi kunnolla edes alkamaan. Aika näyttää paljonko yritys määrätään maksamaan korvauksia kauppajätille.

Viihdeuutiset

MTV ja MTV nimiriidassa – suomalaisyhtiö hävisi oikeudessa

Suomessa valtakunnallinen televisiokanava toimi pitkään nimellä MTV3, mutta lyhensi taannoin nimensä muotoon MTV. Samanniminen kansainvälinen viihdekanava oli kuitenkin toiminut Suomessa jo vuosikymmenien ajan, joten tuloksena oli odotetusti konflikteja ja sekaannuksia. Viime aikoina nimikiistaa on käsitelty myös oikeudessa.

MTV Oy rekisteröi itselleen vuonna 1981 tavaramerkiksi MTV-pöllön ja MTV-tekstin yhdistelmämerkkinä ja vuonna 1989 MTV-KANAVA -sanamerkkinä. Staran tietojen mukaan mediayhtiö on yrittänyt vuodesta 2013 saakka saada rekisteriin MTV-tavaramerkin sanamerkkinä lyhentämällä tavaramerkin MTV-KANAVA muotoon MTV.

Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, että MTV Oy ei voi muuttaa tavaramerkkiään, koska haettu tavaramerkki on sekoitettavissa aikaisempiin tavaramerkkeihin MTV, MTV EXTRA, MTV ROCK, MTV DANCE, MTV MOBILE ja MTV MUSIC. Monikansallisen yhtiön tavaramerkit ovat yhteisön tavaramerkkejä, eli niin sanottuja EU-tavaramerkkejä. Ne saavat suojaa Suomessa kuten kotimaiset tavaramerkit.

MTV Oy perusteli tavaramerkkinsä muutosta sillä, että yhtiö on käyttänyt MTV-tunnusta jo vuosikymmenien ajan ja yhtiön mukaan MTV-merkki ei ole sekoitettavissa toiseen MTV-tavaramerkkiin. Lisäksi yhtiö vetosi siihen, että molempien televisiokanavien tunnusmerkkejä on käytetty pitkään samanaikaisesti.

Muutos ei kuitenkaan onnistunut, koska kansainvälinen viihdekanava omistaa ja käyttää useita MTV-tavaramerkkejä niin ikään televisiotoiminnassa, joten tavaramerkit olisivat sekoitettavissa toisiinsa. MTV Oy on valittanut asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Kanavat ovat viime aikoina olleet nimiriidassa laajemminkin, sillä viime vuonna markkinaoikeus päätti, että MTV Oy ei saa rekisteröityä tavaramerkkejä mtv SPORT, mtv MAX, mtv SARJA, mtv FAKTA, mtv KATSOMO, mtv LEFFA, mtv TOTAL, mtv KOMeDIA, mtv juniori, mtv FAKTAXL ja mtv UUTISET. Syy oli sama kuin MTV-merkeissä, eli suomalaisyhtiön tavaramerkit olivat sekoitettavissa kansainvälisen MTV-kanavan tavaramerkkeihin. Myös näistä päätöksistä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Viihdeuutiset

Soldiers of Odin -tavaramerkki onkin laiton? Voi päätyä katupartiolaisille

NYT kertoi tänään haastattelun kera kuinka 27-vuotias Tukholmassa opiskeleva suomalainen Riikka Yrttiaho on rekisteröinyt itselleen Soldiers of Odin -tavaramerkin. Merkki on rekisteröity luokassa 25, joka kattaa erityisesti vaatteet ja asusteet.

Tukholman yliopistossa kansainvälistä politiikkaa sekä valtio-oppia opiskeleva Yrttiaho kertoi lehdelle rekisteröineensä tavaramerkin kritisoidakseen maahanmuuttovastaista järjestöä. Hän kertoi lisäksi suunnittelevansa vaatteiden myymistä Soldiers of Odin -tavaramerkillä.

Soldiers of Odin
Soldiers of Odin

Stara selvitti nyt Soldiers of Odin -tavaramerkin taustat. Selvitysten perusteella tavaramerkki voi vielä hyvinkin päätyä katupartiolaisten omistukseen, mikäli he niin haluavat. Tavaramerkkiä on nimittäin haettu todennäköisesti tavaramerkkilain vastaisesti, ja siten tavaramerkin rekisteröinti voidaan kumota, mikäli katupartiolaiset esittävät asiasta vaatimuksen patentti- ja rekisterihallitukselle.

Tavaramerkkilain 14 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä, jos hakija tietää toisen käyttäneen tunnusmerkkiä aiemmin samojen tai samankaltaisten tuotteiden tai palvelujen tunnuksena. Saman lainkohdan perusteella Suomessa on aiemmin kumottu muun muassa Alma Median vilpillisesti rekisteröimät Etuovi-tavaramerkit.

Katupartioistaan tunnettu Soldiers of Odin on käyttänyt tunnusmerkkiään erittäin näkyvästi muun muassa takeissaan, jotka kuuluvat tavaramerkkien luokituksessa samaan luokkaan nyt rekisteröidyn tavaramerkin kanssa. Järjestön takit ovat pääasiassa yhdenmukaisia, joten tunnusmerkin käyttö on ollut tavaramerkinomaista.

Yrttiaho vahvisti NYT-lehden haastattelussa olleensa tietoinen tunnusmerkin aikaisemmasta käytöstä, joten rekisteröidyn tavaramerkin kumoaminen ei tulisi olemaan järjestölle kovinkaan haastavaa. Mikäli järjestö hakee nimelleen itsekin tavaramerkkiä, tullee tavaramerkki päätymään käsittelyjen päätteeksi katupartiolaisten omistukseen.

Yrttiahon tavaramerkkiä on haettu 15. helmikuuta ja se on rekisteröity 27. huhtikuuta. Näin ollen rekisteröinnin kumoamista varten varattu kahden kuukauden väiteaika on käynnissä 27. kesäkuuta saakka. Mikäli Soldiers of Odin tekee rekisteröinnistä väitteen ennen tätä määräaikaa, voidaan tavaramerkki kumota jo ennen kuin se saavuttaa lainvoiman väiteajan loppuessa.

Staran tiedossa ei ole aikooko Soldiers of Odin vaatia tavaramerkin kumoamista tai aikooko järjestö hakea tavaramerkkiä myös itselleen. Toimitus seuraa tilannetta.

Viihdeuutiset

Taylor yrittää rekisteröidä vuosiluvun 1989 tavaramerkikseen

26-vuotissyntymäpäiviään juuri juhlinut poptähti Taylor Swift on rekisteröinyt tavaramerkiksi useita sanontojaan. Nyt The Independent -lehti kertoo, että Swift haluaa rekisteröidä muun muassa vuosiluvun 1989, jonka mukaan hän on nimennyt yhden albuminsa ja kiertueensa.

Taylor Swift on rekisteröinyt jo sanonnat: ”This Sick Beat”, ”Party Like It’s 1989” ja ”Nice to Meet You, Where You Been?”. Lauseita ja sanontoja ei saa rekisteröinnin jälkeen käyttää painettuna missään myytävissä tekstiileissä tai muissa tuotteissa ilman Swiftin taustavoimien lupaa. Nyt Swift haluaa rekisteröidä tavaramerkikseen myös vuosiluvun 1989.

Swiftin aiemmin rekisteröimät hokemat ja sanonnat ovat naisen omia, joten niiden käyttäminen myynnissä viittaisikin monen fanin mielestä varmasti naisen musiikkiin. Sellaisessa tapauksessa tavaramerkiksi rekisteröiminen on ymmärrettävää.

Vuosiluvun omiminen saattaa kuitenkin olla tavaramerkin rajojen venyttämistä. Swiftin hakemuksen mennessä läpi kukaan ei saisi enää käyttää 1989-vuosilukua ilman, että sillä viitataan Taylor Swiftin albumiin. Tällaista tavaramerkkiä tuskin voidaan kenellekään myöntää, sillä sitä koskettaa niin sanottu vapaana pitämisen tarve.

Viihdeuutiset

Tavaramerkkien omistajille huijauskirjeitä – palauttaminen tulee kalliiksi

Suomen Tavaramerkkirekisteröinti Oy on viime aikoina lähestynyt monia tavaramerkkien omistajia muistutuksilla ennen tavaramerkkien rekisteröintikauden päättymistä. Monet yritykset ovat syystäkin katsoneet nämä kirjeet huijaukseksi, sillä ne on laadittu hämäävästi muistutuksen muotoon.

Suomessa tavaramerkkien rekisteröinnistä ja uusimisesta vastaa yksityisen yrityksen sijaan Patentti- ja rekisterihallitus. Virastolle lähetetään sekä hakemukset uusien tavaramerkkien rekisteröimiseksi että ilmoitukset vanhojen tavaramerkkien uusimiseksi 10 vuoden voimassaolon päättyessä.

Kuten monilla muillakin viranomaistoimilla, myös tavaramerkeillä yritetään ajoittain huijata yrityksiä. Suomessa tulee vuosittain ilmi suurehko määrä muun muassa luetteloyritysten lähettämiä valelaskuja, joista osa päätyy epähuomiossa myös maksuun saakka. Samaan sarjaan lukeutuvat myös Suomen Tavaramerkkirekisteröinti Oy:n muistutukset.

– Tavaramerkkisuoja on voimassa 10 vuotta ja voidaan uusia aina 10 vuotta kerrallaan. Mikäli haluatte uusia suojanne palauttakaa tämä lomake allekirjoitettuna, kirjeessä todetaan.

Muistutuksessa annetaan siis virheellisesti ymmärtää, että sopimuksen tekeminen olisi ainoa tapa uusia tavaramerkki. Todellisuudessa myös Suomen Tavaramerkkirekisteröinti Oy uusii tavaramerkin saman viraston kautta kuin tavaramerkkien haltijat. Muistutus-sanalla viitataan laskumuistutukseen, jolloin yrityksissä lasku voi mennä tavallista nopeammin ja vähemmällä huomiolla maksuun saakka.

Merkillepantavaa on myös tarjotun palvelun hinta, joka on muistutuksen mukaan peräti 1.640 euroa kolmelta tavara- tai palveluluokalta. Virastossa uusimisen todellinen hinta on 500 euroa kolmelta tavara- tai palveluluokalta.

Huijauskirjeen allekirjoitettuna palauttaminen maksaa siis yritykselle reilut tuhat euroa. Tavaramerkin rekisteröinnin voi toki uusia myös asiamiehen välityksellä, mutta silloin palvelusta koituvat kulut ovat vain murto-osa Suomen Tavaramerkkirekisteröinti Oy:n muistutuksen hinnasta.

Viihdeuutiset

Deadmau5 ja Disney kiistelevät tavaramerkistä – nämäkö samanlaisia?

Huippusuosittu EDM-konemusiikkitähti Deadmau5 esiintyi viime kesänä Suomen suurimmassa konemusiikkitapahtumassa, Weekend Festivaleilla. Deadmau5, oikealta nimeltään Joel Thomas Zimmerman, tunnetaan monista hiteistään, ja hän on aiheuttanut kohua monin tavoin myös siviilissä.

deadmau5disney06092014

Suureen hiiren päähän keikoilla pukeutuva DJ-tuottaja Deadmau5 on nyt hakenut Yhdysvalloissa tavaramerkillä suojaa kehittämälleen hiirenpää-kuviolleen. Suoja on jo myönnetty 30 maassa, mutta nyt DJ-artisti on kuitenkin kohdannut ongelman Yhdysvalloissa. Disney on nimittäin yllättäen ryhtynyt vastustamaan tavaramerkin rekisteröintiä väittäen, että logo muistuttaa liikaa Mikki Hiiren kasvoja.

Tavaramerkkikiistasta huhuttiin Billboard-lehdessä jo huhtikuussa, mutta nyt Deadmau5 on vahvistanut huhujen pitävän paikkansa. Disneyn odottamattomalla väitteellä ei ole kovin suuria menestymisen mahdollisuuksia, sillä tavaramerkkien sekoitettavuusarvioinnissa kuviot muistuttavat toisiaan vain hyvin etäisesti. Merkit eivät siten ole niin samankaltaisia, että ne eivät olisi omiaan erottamaan Deadmau5:n ja Disneyn tuotteita toisistaan.

Deadmau5 on haluttu esiintyjä ympäri maailman, ja hänen tuotantohistoriansa sisältää omien soolokappaleidensa lisäksi lukuisia yhteistuotantoja. Hänen suurimpiin hitteisinsä lukeutuvat muun muassa Ghosts N Stuff ja The Veldt.

Viihdeuutiset

Elisan yksinoikeus VIIHDE-sanaan vastatuulessa

Staran päätoimittaja Jocka Träskbäck paljasti taannoin blogikirjoituksessaan, että suomalainen operaattori Elisa hakee parhaillaan tavaramerkkiä VIIHDE. Elisa hakee yksinoikeutta käyttää VIIHDE-sanaa kaupallisesti muun muassa tietokoneohjelmissa ja puhelinten sovelluksissa sekä internetsivustoilla ja sosiaalisissa medioissa.

Kuva: Elisa
Kuva: Elisa

Staran saamien tietojen mukaan patentti- ja rekisterihallitus on nyt käsitellyt hakemusta ensimmäisen kerran, ja siitä on annettu ensimmäinen välipäätös. Elisan hakemus sai ensimmäisessä käsittelyssä täystyrmäyksen, sillä sen ei katsottu olevan erottamiskykyinen haettujen palvelujen tunnusmerkkinä. Tavaramerkin tulee olla erottamiskykyinen, jotta se voisi saada tavaramerkkisuojaa.

PRH välipäätös 20.11.2013
Merkki muodostuu vain sanasta VIIHDE (=ajanviete, huvi, viihdyke) joka ilmaisee näiden tavaroiden ja palveluiden lajia, laatua ja käyttötarkoitusta. Haettu merkki ilmaisee, että kysymyksessä ovat ajanvietteeseen ja huvitukseen tarkoitetut tavarat ja palvelut sekä tällaisten tavaroiden ja palveluiden suunnittelu- ja kehittämispalvelut. Merkki ei siten ole omiaan erottamaan hakijan edellä mainittuja tavaroita ja palveluita muiden vastaavista tavaroista ja palveluista (tavaramerkkilaki 13 §).

Elisaa pyydetään nyt esittämään näyttöä siitä, että merkki on muodostunut erottamiskykyiseksi ennen hakemuksen laatimista.

Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkiosasto ei jostain syystä ottanut vielä lainkaan kantaa kahteen tätäkin merkityksellisempään rekisteröintiesteeseen. Ensinnäkin monet aikaisemmat tavaramerkit sisältävät tunnusmerkin VIIHDE, ja ne muodostavat siten esteen merkin rekisteröinnille. Stara omistaa tavaramerkin Viihdetaivas®, Seiska tavaramerkin Parasta viihdettä®, Nelonen tavaramerkin Viihde on hyväksi® ja Digital Entertainment tavaramerkin TV Viihde®.

Toiseksi sanamerkkiin VIIHDE kohdistuu niin sanottu vapaana pitämisen tarve niille tavaroille ja palveluille, joihin viihde olennaisesti liittyy. Mikäli tavaramerkki rekisteröitäisiin, voisi Elisa estää jatkossa muita käyttämästä sanaa VIIHDE esimerkiksi verkkolehtien sekä CD- ja DVD-levyjen kaupallisessa käytössä. Vapaana pitämisen tarpeen perusteella hylättiin taannoin useita hymiö-tavaramerkkejä, joiden hakemukset Stara aikoinaan paljasti julkisuuteen.

Digi

Alma Media hävisi Etuovi-domainkiistan hallinto-oikeudessa

Pörssiyhtiö Alma Media ja tamperelainen yrittäjä Jori-Pekka Träskbäck ovat kiistelleet vuodesta 2001 saakka Etuovi-nimen oikeuksista. Marraskuussa mediakonserni hävisi korkeimmassa hallinto-oikeudessa lopullisesti kiistan Etuovi-tavaramerkistä lehden nimenä.

Nyt Alma Media on hävinnyt vuorostaan hallinto-oikeudessa kiistan kahdesta yrittäjän omistamasta Etuovi-verkkotunnuksesta. Yhtiö hävisi aiemmin saman asian aiemmin myös Viestintävirastossa.

Alma Media vaati aiemmin Viestintävirastoa peruuttamaan ja siirtämään itselleen yrittäjän omistamat verkkotunnukset Etuovilehti.fi ja Etuovi-lehti.fi. Viestintävirasto hylkäsi yhtiön vaatimukset 18.11.2011 ja katsoi, että verkkotunnukset kuuluvat laillisesti yrittäjälle. Alma Media valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka on 10.12.2012 hylännyt yhtiön vaatimukset ja päättänyt asian yrittäjän hyväksi.

Yrittäjä omistaa yksinoikeuden Etuovi-tavaramerkkiin muun muassa lehtien ja painotuotteiden tunnuksena. Hallinto-oikeuden mukaan rekisteröity tavaramerkki on laillinen peruste myös Etuovi-verkkotunnuksille. Alma Media hävisi vastaavan domainkiistan ensimmäisen kerran jo vuonna 2004, kun yhtiö vaati itselleen yrittäjän omistamaa Etuovi.fi -verkkotunnusta. Sittemmin Alma Media on hävinnyt Etuovi-nimikiistoja sekä hovioikeudessa että peräti kolme kertaa korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

– Pörssiyhtiö haastoi pienen yksityisyrittäjän ja oletti saavansa helpon voiton. Toisin kuitenkin kävi. Arvioni mukaan Alma Median osakkeenomistajat ovat tähän mennessä maksaneet jo pelkästään oikeudenkäynti- ja asianajokuluja yli 700.000 euroa, eikä loppua ole vielä edes näkyvissä, yrittäjä Jori-Pekka Träskbäck kommentoi.

Vuonna 2010 Helsingin hovioikeus vahvisti Alma Median loukanneen yrittäjän tavaramerkkioikeutta ja kielsi yhtiötä käyttämästä tunnusta ETUOVI.COM ilmoituslehden nimenä. Hovioikeus määräsi Alma Median maksamaan yrittäjälle korvauksia tavaramerkkiloukkauksesta ja vahvisti, että Alma Median ETUOVI.COM ei ole muodostunut laajalti tunnetuksi tavaramerkiksi. Lisäksi Alma Median kaikki neljätoista vilpillisesti rekisteröimää Etuovi-aputoiminimeä poistettiin rekisteristä. Alma Median asiamiehenä toimii asianajotoimisto Juridia Oy:n asianajaja Marja Tommila.

Viihdeuutiset

KHO: Alma Media hävisi Etuovi-nimikiistan – jo kolmannen kerran

Suomalainen mediakonserni Alma Media ja tamperelainen yrittäjä Jori-Pekka Träskbäck ovat kiistelleet Etuovi-tavaramerkin omistuksesta vuodesta 2001 lähtien. Korkein hallinto-oikeus on nyt ratkaissut asian yrittäjän hyväksi jo kolmannen kerran.

KHO hylkäsi nyt Alma Median valituksen, jossa se vaati yrittäjälle rekisteröidyn Etuovi-tavaramerkin kumoamista. KHO vahvisti, että yrittäjällä on yksinoikeus Etuovi-tavaramerkkiin myös lehtien ja painotuotteiden tunnusmerkkinä.

Patentti- ja rekisterihallitus myönsi yrittäjälle yksinoikeuden Etuovi-tavaramerkkiin jo vuonna 2004, mutta Alma Media valitti rekisteröinnistä. Yhtiön näkemyksen mukaan sillä oli tavaramerkkiin aikaisempi oikeus. Näin ei kuitenkaan ollut, sillä yrittäjän yksinoikeus tavaramerkkiin on nyt lopullisesti vahvistettu.

– Päätöksen lopputulos oli päivänselvä alusta saakka, sillä myös patentti- ja rekisterihalitus ja valituslautakunta tulivat aiemmin samaan tulokseen. Päätös on osoitus siitä, että että pieni yrittäjä voi puolustaa Suomessa oikeuksiaan menestyksekkäästi myös vilpillisesti toimivaa pörssiyhtiötä vastaan. Vuonna 2001 Alma Median johtaja Petri Pekki uhkasi minua Etuovi-neuvotteluissa lakimiesarmeijalla. Sellaisesta armeijasta ei ole ollut tässä tapauksessa paljonkaan apua, Jori-Pekka Träskbäck kommentoi tuomiota.

Helsingin hovioikeus vahvisti vuonna 2010, että Alma Media oli loukannut yrittäjän tavaramerkkioikeutta, määräsi Alma Median maksamaan yrittäjälle korvauksia tavaramerkkiloukkauksesta ja kielsi Alma Medialta Etuovi-nimen käytön lehden nimenä. Lisäksi hovioikeus kumosi kaikki 14 Alma Median Etuovi-aputoiminimeä. Korkein oikeus ei antanut Alma Medialle valituslupaa. Tuomion johdosta Alma Media joutui vaihtamaan Etuovi.com-ilmoituslehtensä nimeksi Asuntomedia.

Korkein hallinto-oikeus on jo aiemmin ratkaissut kaksi Etuovi-nimikiistaa, jotka molemmat Alma Media hävisi. Yhtiö vaati yrittäjän rekisteröimän Etuovi-tavaramerkin (nro 224980) kumoamista, mutta KHO hylkäsi vaatimuksen. Poikkeuksellisesti Alma Media vaati KHO:n tuomion kumoamista. Tämän johdosta KHO ratkaisi asian toistamiseen yrittäjän hyväksi. Lisäksi Alma Media on vaatinut Viestintävirastossa yrittäjän Etuovi-verkkotunnusten siirtämistä itselleen, mutta mediakonserni on hävinnyt kaikki tapaukset.

Viihdeuutiset

HIFK teki kardinaalivirheen – 12 euron säästö voisi tulla kalliiksi

Eilisen pääuutisia Suomessa oli Helsingin IFK -urheilujoukkueen jättihanke, jossa se aikoo rakennuttaa Helsingin Töölönlahdelle uuden urheilupyhätön yksityisellä rahalla. Hankkeen kustannusarvio liikkuu miljoonissa, mutta 12 euron säästö on nyt aiheuttanut nolon tilanteen.

Kuva: HelsinkiGarden.fi

Helsinki Garden -nimisen jättihankkeen takana olevat tahot ovat selvästi kokemattomia nykyaikaisessa liiketoiminnassa, sillä äärimmäisen tärkeät immateriaalioikeudet olivat jostain syystä jääneet kokonaan huomioimatta. Asia tuli esiin, kun helsinkiläinen JAJAdesign rekisteröi verkkotunnuksen helsinkigarden.fi eilen 13. marraskuuta kello 17.07.

Kuva: Viestintävirasto

Sivustolla on parhaillaan tilanteeseen sangen osuva viesti: ”Härifrån tvättas, unohtuiko jotain?”. Hyvistä verkkotunnuksista joudutaan usein maksamaan suuriakin rahasummia. Nyt Ilta-Sanomat on tavoittanut verkkotunnuksen rekisteröineen yrityksen edustajan, joka kertoi luovuttavansa verkkotunnuksen mielellään veloituksetta HIFK-hankkeelle.

Staran selvitysten mukaan verkkotunnus ei ole ainoa rekisteröimättä jäänyt immateriaalioikeus, sillä Helsinki Garden -tunnukselle ei ole haettu myöskään tavaramerkkiä. Projektilla ei siten ole tällä hetkellä edes haussa minkäänlaista yksinoikeutta tulevan hallin nimeen. Normaalisti sekä verkkotunnukset että tavaramerkit haetaan jopa kuukausia ennen projektien julkistamista.

Viihdeuutiset

Kim Kardashianin bisnekset ongelmissa – nimikiista meikkilinjastosta

Realitytähti Kim Kardashian on seurustellut jo kahdeksan kuukauden ajan räppäri Kanye Westin kanssa, vaikka virallisesti hän on edelleen naimisissa koripalloilija Kris Humphriesin kanssa. Tähtiparin huhuttiin äskettäin suunnittelevan 20 miljoonan dollarin hulppeita ökyhäitä.

Nyt 31-vuotias Kim Kardashian siskojensa Khloen ja Kourtneyn kanssa on kohdannut ongelmia uuden meikkinlinjastonsa tiimoilta. Sisarusten kerrotaan julkaisevan lähiaikoina Khroma-nimisen meikkilinjaston. TMZ-sivuston mukaan linjaston nimi on kuitenkin tuottanut realitysisaruksille päänvaivaa.

Beverlyhillsiläinen Chroma-meikkiyhtiö on nimittäin uhannut sisaruksia oikeustoimilla, jos he eivät muuta linjastonsa nimeä. Ongelmat eivät kuitenkaan lopu tähän, sillä myös Kroma-niminen yhtiö syyttää siskoksia tavaramerkkinsä kopioimisesta. Sivuston lähteiden mukaan Kroma on tavannut Kardashianeiden edustajien kanssa, mutta vielä ei ole selvää, kuinka nimikiista tulee päättymään.

Äskettäin Kimin poikaystävä Kanye West julkaisi esikuuntelupätkän uudesta White Dress -kappaleesta, jonka uskotaan viittaavan pariskunnan tuleviin häihin. Kappaleen nimi tarkoittaa valkoista mekkoa, ja sen sanoituksissakin kerrotaan häistä. Pariskunta on viime aikoina nauttinut toistensa seurasta monilla julkisilla treffeillä. Äskettäin rakastavaiset nähtiin juhlimassa Kimin 32-vuotissyntymäpäiviä.