Kuvitteellinen kosmetiikkabrändi auttaa perheväkivallan uhreja – voivat hakea apua herättämättä huomiota

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Perheväkivallan uhrit ovat vaikeassa asemassa koronakriisin aikaan. Väkivallan uhka on läsnä yhä suuremman osan ajasta, ja samalla avun hakeminen on entistä hankalampaa.

Perheväkivaltatapaukset ovat koronakriisin aikana lisääntyneet jopa 40 prosentin edestä Puolassa, jossa paikallinen opuiskelija Krystyna Paszko päätti taistella ongelmaa vastaan kekseliäällä tavalla. Hän perusti sivuston kuvitteelliselle Rumianki i Bratki -kosmetiikkabrändille. Ideana on, että  uhrit voivat hakea sivuston kautta apua huomaamattomasti ja herättämättä epäilyksiä väkivaltaisessa puolisossa tai perheenjäsenessä.

Uhrin ottaessa yhteyttä kuvitteelliseen meikkibrändiin hänen hyvinvointiaan aletaan Unilad-sivuston mukaan selvittämään. Mikäli viestiin lisätään katuosoite, soitetaan paikalle poliisit. Pazkon mukaan hän huomaa usein hienovaraisia viestejä myös esimerkiksi tuotearvosteluissa, joissa kuvitteellisten tuotteiden kuvaillaan toimivan muun muassa tummien ja punaisten kohtien piettämiseen.

 

https://www.facebook.com/rumiankiibratki/photos/a.112491727087941/113785143625266/?type=3

https://www.facebook.com/rumiankiibratki/photos/a.112491727087941/113891256947988/?type=3