Verkkoasiointi ei pysty korvaamaan hyvää asiakaspalvelua – ihmiset nauttivat aidosta kontaktista

Lifestyle · Terhi Piiroinen

Korona on kurittanut monia yrittäjiä. Ihmiset haluavatkin tukea paikallisia liikkeenharjottajia asioimalla ainoastaan heidän kivijalkamyymälöissään. Monet ovat päättäneet hankkia kaikki joululahjat ja -tarjoilut paikalliselta yrittäjältä. Yhtenä isona syynä on asiakaspalvelun taso.

Verkkomaailma on usein kasvotonta. On eri asia astua sisään putiikkiin, kohdata myyjä kasvotusten ja katsoa yhdessä läpi tuotevalikoimaa. Kaupan liitto on nyt toteuttanut kyselyn kuluttajien asiakastyytyväisyyteen liittyen. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan fyysiset myymälät pystyvät kilpailemaan digiostamisen kanssa sijainnilla, valikoimilla ja asiakaspalvelulla.

Kaupan liiton ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen kehittämän palvelualojen asiakastyytyväisyysindeksin tuoreiden tulosten mukaan kaikista kuluttajapalveluista parasta asiakastyytyväisyyttä koetaan lääkärikeskuksissa ja heti perään päivittäistavarakaupassa.

– Lähikaupalle vahvin kilpailutekijä on se, että asiakkaan on mukava tulla kauppaan. Meidän kauppamme ovat pieniä, joten myyjät ovat niissä lähellä asiakasta. He tulevat usein asiakkaille tutuiksi. Hypermarketissa henkilökunta on kauempana. Sen takia hyvä asiakaspalvelu on meidän valttimme, Alepan ketjujohtaja Merja Mustonen kertoo.