Kuluttajat haluavat tietää mitä syövät – ruoan alkuperä kiinnostaa

Matkailu · Terhi Piiroinen

Suomalaisista 69 prosentille vastuullisuudella on merkitystä ravintolaa valittaessa. Vastuullisuusteemoista tärkeimpinä pidetään raaka-aineiden hankinnan läpinäkyvyyttä, henkilökunnan sosiaaliseen hyvinvointiin sekä kierrätykseen liittyviä näkökohtia. Naisille vastuullisuudella on enemmän merkitystä kuin

Kespron teettämästä Suomalaisten odotukset ravintoloiden vastuullisuudelta ‑kyselytutkimuksesta selviää, että kotimaamme vanhempi väestö on kiinnostuneempi ruoan alkuperästä kuin nuoremmat sukupolvet. Asioidessaan ravintolassa suomalaisista 87 prosenttia pitää tärkeänä, että ravintola kertoo läpinäkyvästi käyttämiensä raaka-aineiden alkuperästä. Jopa 84 prosenttia pitää tärkeänä, että ravintolan raaka-aineet ovat kotimaisia.

– Vegen osuus kasvaa edelleen myös ravintolamarkkinalla, mutta tutkimuksen mukaan toistaiseksi ainoastaan 44 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että ravintolassa on tarjolla kasvispohjaisia valmisteita, kuten kauramaitoa. Toisaalta 54 prosenttia pitää tärkeänä, että ravintolassa on tarjolla monipuolista kasvisruokaa, kertoo Kespron asiakastieto- ja markkinointiyksikön johtaja Hannu Korhonen.

Kysyttäessä suomalaiset arvostavat kotimaisia raaka-aineita ja sesonkituotteita. Kuluttajille on myös tärkeää hävikin vähäisyys ja pakkausmateriaalien kierrättäminen. Yhteiskunnallisista velvollisuuksista suomalaiset ovat yhtä mieltä, sillä 95 prosenttia vastaajista odottaa, että ravintola maksaa verot ja muut velvoitteet asianmukaisesti. Lisäksi 94 prosenttia pitää tärkeänä työntekijöiden hyvien työolojen huomioimista.