Klarna: Verkkokauppa kasvoi 1 322 prosenttia Black Fridayn ensimmäisenä tuntina

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Perjantaina vietettiin Yhdysvalloista Suomeen rantautunutta Black Friday -päivää, jolloin kaupat täyttyvät erilaisita tarjouksista joulusesongin alkaessa. Maksupalvelu Klarna on kertonut tiedotteessaan verkkokauppojen myynnin nousseen räjähdysmäisesti perjantaina. Verkkokauppojen myynti kasvoi Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana jopa 1 322 prosenttia tavalliseen ostopäivään verrattuna.

Eniten suomalaiset ostivat Klarnan mukaan verkosta perjantaina kello 21. Silloin verkko-ostoksia tehtiin 489 prosenttia enemmän kuin vastaavaan kellonaikaan normaalina ostopäivänä. Suomalaiset ostivat Black Weekinä tunnetun viikon aikana innokkaimmin lapsille suunnattuja tuotteita, elektroniikkaa sekä kauneuden ja terveyden tuotteita.

18-40 -vuotiaat ostivat erityisesti kauneus- ja terveystuotteita, 41-56 -vuotiaat koruja ja yli 57-vuotiaat viihdettä. Eniten verkko-ostoksia tehtiin Suomessa Lapissa. Maanantaista torstaihin myynti kasvoi Suomessa 12 prosenttia viime vuoden Black Weekiin verrattuna. Klarnan ostotiedot kattavat 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta.