Mämmi on vuoden myydyin sesonkiherkku – alueellisia eroja muissa tuotteissa

Lifestyle Ruoka · Terhi Piiroinen

Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.

– Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin kaksi miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.

Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600.000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.



Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.

Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla. Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.

– Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna, Päällysaho paljastaa.