Eläminen kallistunut hurjasti – kuluttajan kukkarosta lähtee neljäsosa enemmän

Koti & Asuminen Lifestyle · Terhi Piiroinen

Inflaatio, sotatilanteen luoma epävarmuus, teknologian kehitys ja saatavuusongelmat ovat nostaneet hiljalleen kuluttajatuotteiden hintoja. Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2021 keskimäärin 2,2 prosenttia, mikä oli suurin nousu sitten vuoden 2012. Suomessa inflaatio nousi maaliskuussa 5,8 prosenttiin.

Hintojen nousu näkyy myös hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksessä: neljässä vuodessa eniten ovat kallistuneet näytönohjaimet, legot, pelikonsolit ja ilmalämpöpumput. Samsungin matkapuhelimissa hinnat ovat nousseet jopa 33,33 prosenttia.

Tuoreesta kuluttajatutkimuksesta myös selviää, että 65 prosenttia vastaajista on melko tai erittäin huolissaan viimeaikaisen inflaation ja kuluttajahintojen nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Eniten murehtivat 35–44-vuotiaat, joilla vastaava luku on jopa 76 prosenttia.