Ihon suojaaminen auringon UV-säteilyltä kannattaa aloittaa jo keväällä. Ilmatieteen laitos kertoo UV-indeksin saavuttaneen arvon 3 lähes koko maassa. Se tarkoittaa, että suojautumisraja on saavutettu.
– Eteläisessä Suomessa UV-indeksi nousee yli suojautumisrajan aurinkoisina päivinä huhtikuun puolivälistä syyskuuhun saakka. Pohjois-Suomessa raja ylittyy keskimäärin toukokuun puolivälistä elokuun alkupäiviin, kertoo tutkija Kaisa Lakkala Ilmatieteen laitokselta.
UV-säteily on voimakkaimmillaan juhannusta edeltävällä viikolla ja muutamia viikkoja en jälkeen. UV-indeksi voi Suomen eteläosissa ylittää silloin voimakkaan säteilyn rajan, arvon 6. Ilmastoennusteiden mukaan Suomen kesien ennakoidaan lämpenevän tulevaisuudessa, mikä voi altistaa nykyistä enemmän UV-säteilylle.
Säteilyturvakeskuksen (STUK) lokakuussa 2022 teettämän kyselyn mukaan suomalaiset tiedostavat auringon UV-säteilyn riskit entistä paremmin. Silti 23 prosenttia kertoi polttavansa ihon auringossa vähintään kerran vuodessa. 67 prosenttia kertoi altistuvansa auringossa eniten ulkona terasseilla ja puistoissa, 48 prosenttia piha- ja puutarhatöissä ja 40 prosenttia ulkoliikunnan aikana.
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten aurinko, aurinkorasva tai laajemmin samasta aihealueesta Terveys, Viihdeuutiset -osioistamme.