Valeprofiilit lisäävät vihapuhetta – omalla kuvalla ja nimellä käyttäydytään paremmin

Digi · Terhi Piiroinen

Tutkimuksen mukanan 45 prosenttia suomalaisista miehistä ja 37 prosenttia naisista käyttää sosiaalista mediaa aina tai joskus anonyymina. Tutkijoiden mukaan anonyymius lisää vihapuhetta verkossa. Suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan tuota sisältöä someen säännöllisesti, vaikka käyttää kanavia päivittäin. Tiedot selviävät valtakunnallisesta sosiaalisen median käyttötutkimuksesta.

Anonyymina toimivista somen käyttäjistä 42 prosenttia toimii johtavassa asemassa ja 37 prosenttia ylempinä toimihenkilöinä. Eläkeläisiä kasvottomina toimivista on reilu kolmasosa. Merkittävä osa, 48 prosenttia anonyymina toimivista, työskentelee muissa toimihenkilötehtävissä. Opiskelijoista lähes puolet ja työttömistä työnhakijoista useampi kuin neljä kymmenestä toimii sosiaalisessa mediassa joskus tai aina anonyymina.

Anonyymi toiminta voi olla osasyy kärjekkään, vastakkainasetteluja luovan yhteiskunnallisen keskustelun taustalla. Helsingin yliopiston tutkija, dosentti Janne Matikainen toteaa, että anonyymina toimiminen lisää riskiä vihapuheen määrään.

– Jo 1970-luvulla tutkittiin, että tietokonevälitteinen anonyymius lisää aggressiivisuutta ja vihapuhetta. Johtavassa asemassa olevat ihmiset eivät ehkä halua profiloitua omalla nimellään ja toisaalta heillä voi olla hyvinkin radikaaleja mielipiteitä yhteiskunnasta. Esimerkiksi perussuomalaisten kannattajissa on hyvätuloisia yrittäjiä johtavissa asemissa, joilla saattaa olla voimakkaita mielipiteitä ja ne kommentoidaan anonyymina, Matikainen toteaa.