Osuuspankin nimissä huijauksia – pankki ei pyydä tunnuksia

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Osuuspankki on varoittanut pankin nimissä leviävistä huijauksista. Osuuspankin tiedotteen mukaan huijausyritykset ovat selvästi lisääntyneet. Rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, joten kuka tahansa voi saada niitä. Tänä vuonna yleistyneessä huijaustavassa pankin nimissä on lähetetty viestejä, joissa on kerrottu esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä tai kortilla suoritetusta maksusta.

Viestissä vastaanottajaa on pyydetty tarkistamaan asia uhaten, että muuten kortti jäädytettäisiin. Joskus huijausviesteissä kerrotaan epätavallisesta toiminnasta tai soittoyrityksistä, tai niissä pyydetään tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus. Liikkeellä on myös huijauksia, joissa uhrille soitetaan kalasteluviestin lähettämisen jälkeen.

Puheluissa on kehotettu siirtämään varat niin sanotulle turvatilille, josta ne päätyvät rikollisille. Turvatilipuheluita on soitettu myös perintähtiöiden ja verkkokauppojen nimissä. Osuuspankin väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirénin mukaan pankki ei koskaa lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki op.fi-palvelun kirjautumissivulle.

Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla. Huijausviestien uhreiksi eivät joudu pelkästään seniori-ikäiset. Finanssiala ry on esimerkiksi varoittanut sijoitushuijauksista, jollaisiksi lasketaan esimerkiksi kryptovaluuttahuijaukset. Niihin lankeavat usein nopeita voittoja hakevat nuoret aikuiset.