Nämä brändit verkkohuijarien suosiossa – somejätti ykkösenä

Verkkohuijarit yrittävät tyypillisesti kalastella ihmisten yksityisiä tietoja tunnettujen brändien nimissä. Kauppojen, pankkien ja kuriiripalveluiden lisäksi rikolliset käyttävät hyödykseen esimerkiksi tunnettuja somepalveluita.

------

Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologiesin tuoreesta raportista ilmenee, mitä tuotemerkkejä verkkorikolliset hyödynsivät eniten uhrien henkilö- tai pankkitietoja kalastellessaan. Ensimmäiselle sijalle nousi tammi-maaliskuussa 2022 ensimmäistä kertaa yhteisöpalvelu LinkedIn. Sen osuus kaikista tietojenkalasteluyrityksistä oli jopa 52 prosenttia.

Toiseksi eniten tietoja yritettiin kalastella kuljetusyhtiö DHL:n nimissä. Yhtiö oli edellisessä raportissa listan ensimmäisellä sijalla. Huijarit pyrkivät siis käyttämään hyödykseen erityisesti somepalveluja ja kuljetusalan toimijoita saadakseen uhrien luottamuksen.

Brand Phising -hyökkäyksissä rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja. He saattavat käyttää samanlaista domain-nimeä tai url-osoitetta ja samankaltaista sivuston ulkoasua. Uhrien henkilötietoja ja salasanoja yritetään kerätä usein näillä sivuilla olevien lomakkeiden avulla.

Vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen useimmiten väärennetyt brändit:
1. LinkedIn (52 %)
2. DHL (14 %)
3. Google (7 %)
4. Microsoft (6 %)
5. FedEx (6 %)
6. WhatsApp (4 %)
7. Amazon (2 %)
8. Maersk (1 %)
9. AliExpress (0.8 %)
10. Apple (0.8 %).