112-hätäkeskuspäivystäjä paljasti: ”Jopa 14 000 hätäpuhelua vuodessa”

Hätäkeskuspäivystäjät työskentelevät kaikkina päivinä ja vuorokaudenaikoina. Heidän 12-tuntisen työvuoronsa aikana vastataan hätänumeroon tuleviin avunpyyntöihin, jotka voivat koskea esimerkiksi rikoksia, turvallisuutta, sairastumista, onnettomuuksia tai mitä tahansa hetkellistä kriisitilannetta.

------

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ja Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HAL ovat jättäneet sisäministeriölle ja Hätäkeskuslaitokselle toimenpide-ehdotuksen työn psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallintaan. Kuormitusta voi syntyä esimerkiksi työajoista, keskittymistä häiritsevistä tekijöistä, liiallisesta työmäärästä tai haastavista asiakaspalvelutilanteista.

– Vastavalmistunut hätäkeskuspäivystäjä käsitteli viime vuonna jopa 14.000 hätäpuhelua. Määrä on kasvanut viime vuosina tuhansilla. Hätäkeskuslaitoksessa ei ole tietoa, millaisella puhelumäärällä työtä voi tehdä laadukkaasti ja turvallisesti, varapääluottamusmies Patrick Tiainen huomauttaa.