Danske Bankin ja OmaKanta-palvelun nimissä levitetään huijausviestejä. Sähköpostitse, testiviesteillä ja digitaalisilla kanavilla leviävät huijausviestit ovat kehittyneet entistä uskottavammiksi. Asiasta varoitti Suomen Telemarkkinointiliitto tiedotteessaan.
Suomen Telemarkkinointiliitto kertoo Kilpi-sovelluksensa tunnistaneen viime viikkoina useita huijausviestejä. Niissä hyödynnetään usein tunnettujen yritysten nimiä herättämään vastaanottajan luovutus. Tarkoituksena on saada vastaanottaja avaamaan mukana olevaa linkkiä ja luovuttamaan tietojaan rikollisille.
Erityisesti Danske Bankin nimissä lähetetyt viestit ovat olleet uskottavia. Viesteissä saatetaan esimerkiksi väittää, että pankki on tehnyt merkittäviä päivityksiä palveluihinsa. Viestien ulkoasu jäljittelee aidon pankkiviestinnän tyyliä.
OmaKannan nimissä levitettyjen huijausviestien otsikot ovat usein kiireellisiä. Niissä saatetaan viitata esimerkiksi seurantailmoituksiin ja pelotella palvelukatkoksilla. Tavoitteena on saada vastaanottaja reagoimaan nopeasti.
Viesteissä mukana olevat linkit johtavat tietojenkalastelusivustoille. Joissain tapauksissa viesteissä on selkeitä virheitä, kuten ääkkösten väärä koodaus. Tällaiset yksityiskohdat voivat auttaa huijausten tunnistamisessa.