Kuluttaja-asiamieheltä raju ulostulo: Kaikki tutkitut verkkokaupat rikkoivat lakia

Digi · Terhi Piiroinen

Kuluttaja-asiamies on löytänyt vakavia puutteita verkkokauppojen maksutapojen esittämisessä. Joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025 tehdyssä valvontakampanjassa käytiin läpi kymmenen pohjoismaista verkkokauppaa, eikä yksikään niistä läpäissyt tarkastusta moitteettomasti. Kyse on kuluttajansuojalain uudesta säännöksestä, jonka mukaan maksutavat on esitettävä tietyssä järjestyksessä.

Kuluttajasuojalain mukaan maksutavat täytyy esittää siten, että ostaja voi ensin valita luotottomat vaihtoehdot ja vasta viimeiseksi luoton käyttöön perustuvat maksut, kuten laskun tai luottokortin. Valvonnassa paljastui muun muassa, että maksutapoja oli niputettu yhteen niin, että debit- ja luottokortit olivat samassa valikossa ilman selkeää erottelua. Eräässä verkkokaupassa oli myös käytetty oletusvalittua maksutapaa, mikä on suoraan lain vastaista.

– Lisäksi jotkut yritykset ryhmittelivät maksutavat maksupalveluntarjoajien mukaan eikä kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla. Kuluttaja-asiamies painottaa, että maksutapojen on oltava selkeästi esillä ja valittavissa ilman automaattisia oletuksia, jotta kuluttajat eivät päädy maksun lykkäykseen huomaamattaan, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies on ohjeistanut tarkastettuja verkkokauppoja korjaamaan toimintansa vastaamaan lain vaatimuksia. Tarkoituksena on edistää vastuullista kuluttamista ja ehkäistä holtittoman luotonkäytön yleistymistä verkko-ostoksilla. Väänäsen mukaan kyse ei ole pelkästä teknisestä yksityiskohdasta, vaan konkreettisesta kuluttajansuojasta.