Poliisi varoittaa yrityksiä niin kutsutuista toimitusjohtajahuijauksista. Huijaus tapahtuu tyypillisesti niin, että yrityksen rahanliikennettä hoitava henkilö saa yhteydenoton toimitusjohtajan tai muun johtoasemassa olevan henkilön nimissä. Häntä kehotetaan maksamaan jokin lasku, siirtämään rahaa tai esimerkiksi ostamaan lahjakortti.
Maksukehotus on todellisuudessa peräisin huijarilta. Jos rikollinen onnistuu erehdyttämään vastaanottajaa, häivytetään maksettu summa yleensä erinäisten tilisiirtojen kautta. Toimitusjohtajahuijaukset ovat yleisiä erityisesti kesälomakaudella.
– Verkkorikollinen usein pyrkii iskemään juuri sellaisina aikoina, kun yrityksessä on meneillään muutoksia, henkilöstövaihdoksia ja kiireitä. Uudet työntekijät ovat monesti huijarille houkuttelevia kohteita, kertoo rikoskomisario Mika Salminen Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen tiedotteessa.
Viestit voivat olla aidon näköisiä, peräisin näennäisesti oikeista sähköpostiosoitteista ja sisältää henkilökohtaisilta tuntuvia elementtejä. Rikollisissa tarkoituksissa hyödynnetään myös tekoälyä. Tekoälyavusteisissa puheluissa soittaja saattaa puhua sujuvaa suomen kieltä jopa tutun ihmisen äänellä.
Petoksissa hyödynnetään usein myös tunteita vetoamalla esimerkiksi kiireeseen tai imartelemalla viestin vastaanottajaa. Salminen neuvoo yrityksiä varautumaan kesälomakauteen sopimalla yhteisistä toimintatavoista ja perehdyttämällä työntekijät huolellisesti. Kalastelu- ja huijausviesteistä kannattaa kertoa muulle henkilöstölle ja tietoturva-asioista vastaavalle henkilölle.
– Suosittelen suunnittelemaan selkeän prosessin sellaisten tilanteiden varalle, kun työntekijää pyydetään tekemään jokin maksu tai rahansiirto, Salminen neuvoo.
– Epäillyn väärinkäytöksen tullessa esiin on nopeus valttia, sillä kyse saattaa olla minuuteista. Tällöin on syytä olla välittömästi pankkiin yhteydessä ja tehdä rikosilmoitus poliisille, rikoskomisario muistuttaa.