Kela on varoittanut huijareista, jotka eivät vaani potentiaalisia uhreja vain netin ja tekstiviestien välityksellä. Kelan tietoon on tullut tapaus, jossa huijari lähestyi ikäihmistä tämän omalla kotiovella. Kela muistuttaa, etteivät sen työntekijät tee kotikäyntejä.
Etelä-Karjalassa sattuneessa tapauksessa Kelan työntekijäksi tekeytynyt huijari saapui iäkkään asiakkaan kotiosoitteeseen. Hän kyseli asumiseen ja asumisen tukiin liittyviä tietoja. Tapauksia on tullut Kelan tietoon toistaiseksi vain yksi, mutta huijausyrityksiä on saattanut kohdistua useampaankin henkilöön.
– Jos ovelle saapuva henkilö esittäytyy Kelan työntekijäksi ja kysyy henkilökohtaisia tietoja, kyseessä on aina huijaus. Tällaiselle henkilölle ei pidä antaa mitään tietoja vaan ottaa tuntomerkit ylös ja ilmoittaa tapauksesta poliisille ja Kelalle, kertoo Kelan turvallisuusjohtaja Sami Niinikorpi tiedotteessa.
Kela varoittaa huijausten jatkuvan Kelan ja Kanta-palvelujen nimissä myös verkossa. Sähköpostitse ja tekstiviestein leviävissä huijauksissa saatetaan esimerkiksi pyytää toimimaan nopeasti ja ohjaamaan vastaanottaja linkin kautta tietojenkalastelusivustolle. Huijausyritykset voivat levitä myös puhelimitse ja sosiaalisen median kanavissa.