Suomen autokanta on EU:n vanhimpia. Autojemme keski-ikä pyörii noin 13 vuoden paikkeilla, kun taas monessa muussa Länsi-Euroopan maassa autot vaihdetaan keskimäärin 8–10 vuoden iässä. Suomessa rasitteena ovat korkeat verot, kalliit polttoainekulut ja uudemmille autoille lätkäisty kova hankintahinta.
Moni onkin verrannut tilannetta kommunististen valtioiden meininkiin, jossa uuden auton saa vain sikarikas kansanosa. Suomen autoala on odottanut jo pitkään piristystä myyntiin. Vuodenvaihteessa käynnistyvän romutuspalkkiokampanjan avulla voi saada jopa 2.500 euroa hyvitystä vanhan auton romuttamisesta.
Palkkio maksetaan uuden ja vähäpäästöisen auton hankinnan yhteydessä. Toimivaa ja ehjää autoa ei kuitenkaan kannata romuttaa, koska autojen loppuun ajaminen ja korjaaminen on huomattavasti ekologisempaa sekä taloudellisempaa kuin uuden hankkiminen.
Kampanja koskee vuosina 2025–2027 romutettavia henkilöautoja. Uusi auto voi olla täyssähkö- tai vetyauto, jolloin vanhan auton romuttamisesta saatu palkkio on suurimmillaan 2.500 euroa.
Jos valinta osuu enintään 140 g/km hiilidioksidia päästävään autoon, hyvitys on 2.000 euroa. Molempien autojen tulee olla henkilöautoja, ja hakijan on oltava sekä romutettavan että uuden auton omistaja tai haltija vähintään vuoden ajan.
Romutuspalkkion tavoitteena on poistaa liikenteestä noin 9.000 iäkästä autoa, joiden keskimääräiset päästöt ovat yli 200 g/km. Tilalle odotetaan tulevan turvallisempia ja vähäpäästöisempiä ajoneuvoja.
– Romutuspalkkio on erinomainen väliaikainen ratkaisu vanhenevan autokannan ongelmaan ja samalla se vauhdittaa kulutuskysyntää, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Romutuspalkkiota voi hakea Traficomilta 1.1.2026 alkaen. Vanhan auton romutus ja uuden tilaus onnistuvat kuitenkin jo nyt. Lisätietoja löytyy kampanjan sivuilta osoitteessa romutuskampanja.fi.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten autokorjaamo tai laajemmin aihealueesta Autot Lifestyle.