Tätä et tiennyt Single’s Day -teemapäivästä

Suomessa ja monissa muissa länsimaissa on viime vuosina yleistynyt uuden ostospäivän, Sinkkujen päivän, viettäminen. Kyseessä on Single’s Day, joka järjestetään vuosittain 11. marraskuuta. Päivämäärä viittaa ykkösiin, eli sinkkuihin.

MAINOS
MAINOS PÄÄTTYY

Siinä missä Black Friday -teemapäivällä on pitkä historia kauppiaiden keskuudessa, on Single’s Day täysin kaupallisesti keksitty teema. Sen lanseerasi ostospäiväksi vuonna 2009 kiinalainen verkkokauppa Alibaba.

Ei pelkästään kaupallisuutta

Black Fridayn tapaan myös Single’s Day on rantautunut Suomeen, jossa sen ovat ottaneet omakseen erityisesti verkkokaupat. Teemapäivänä nähdään toki tarjouksia myös kivijalassa sijaitsevissa kaupoissa.

Näin syksyllä monet hankkivat alennusmyynneistä jo esimerkiksi joululahjoja sopivasti etukäteen. Sinkkuus on tilastojen mukaan kasvanut merkittävästi viime vuosina myös Suomessa, joten Single’s Day saanee vuosi vuodelta enemmän jalansijaa.

Single’s Day ei kuitenkaan ole taustaltaan yksinomaan kulutusjuhlan päivä, sillä sen taustalla on myös halu tehdä oma teemapäivä parisuhdekeskeiselle ystävänpäivälle, joka on niin ikään alunperin kaupallinen keksintö.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.