Selvitys: Jopa 630 000 tuotteen hinta nousi ennen Black Fridayta

Äskettäin Suomessakin aikaisempia vuosia laajemmin vietetty Black Friday on Yhdysvalloista lähtöisin oleva alennusmyyntipäivä, joka on kasvanut maailmanlaajuiseksi. Sitä vietetään marraskuun neljäntenä perjantaina, ja alennusrumba käynnistää perinteisesti joulusesongin. Nykyisin siitä on kasvanut ennemminkin Black Week.

MAINOS ALKAA
MAINOS LOPPUU

Suomessa Black Friday on vakiintunut yhdeksi vuoden tärkeimmistä myyntiviikoista. Alennuksia jatketaan usein koko viikonlopun tai jopa koko viikon ajan. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuoreen selvityksen mukaan jopa kolmanneksessa verkkokauppatuotteista hinnat nousivat lokakuun aikana. Joidenkin tuotteiden hinnat olivat nousseet ennen Black Fridayn tarjouksia jopa yli kymmenen prosenttia.

Kyse on Hintaoppaan mukaan laillisesta, mutta kuluttajia hämmentävästä hinnoittelutaktiikasta. Lain mukaan kauppojen on ilmoitettava tarjousten yhteydessä tuotteen alin hinta viimeisen 30 päivän ajalta. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että osa yrityksistä nostaa hintoja juuri ennen kyseisen tarkastelujakson alkua. Silloin Black Fridayna näennäiset alennusprosentit näyttävät suuremmilta kuin todellinen säästö olisi.

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo, että ilmiö näkyy selvästi jo toista vuotta peräkkäin sekä Suomessa että Ruotsissa. Hintoja korotetaan ennen marraskuuta. Ne pysyvät korkeina, kunnes kampanjat alkavat. Pelkästään lokakuussa yli 630.000 tuotteen hinta nousi yli kymmenen prosenttia.

– Osa alennuksista saattaa näyttää esimerkiksi Black Fridayna paremmilta kuin ne todellisuudessa ovat koko vuoden hintatasoon nähden. Hintojen nostaminen ennen alennusmyyntejä on laillinen myyntikikka ja osa kauppojen hinnoittelustrategiaa. Mutta jos se tehdään mahdollisimman suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi Black Fridayna, on se kuluttajien harhaanjohtamista, Matinvesi-Bassett painottaa kertoo.

Hintaoppaan tutkimuksen mukaan peräti 86 prosenttia suomalaisista uskoo kauppojen nostavan hintoja tarkoituksella ennen alennusmyyntejä. Kuluttajille Matinvesi-Bassett suosittelee kriittisyyttä ja hintojen vertailua jo ennen Black Fridayta.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten , , , , , , tai laajemmin aihealueesta Lifestyle.