Pakettihuijaukset lisääntyvät – muista tämä tilatessasi Black Friday -tuotteita

Viihdeuutiset Kirjoittaja: , toimittaja Ilmoita virheestä, Tietoa meistä
Toimitusperiaatteet

Black Friday -alennuspäivä ja joulusesonki näkyvät tilattujen pakettiliikenteen kasvuna. Loppuvuoden kulutusjuhlien myötä myös erilaisilla huijausyrityksillä on tapana kasvaa.

MAINOS
MAINOS PÄÄTTYY

Traficomin Kyberturvallisuuskeskus muistuttaa pakettihuijausten olevan yleinen huijausmuoto. Siinä rikolliset lähettävät tekstiviestejä tai sähköposteja, joissa väitetään paketin olevan matkalla, jumissa tullissa tai vaativan lisämaksun. Mukana on tietojenkalastelusivustolle ohjaava linkki.

Huijareiden tavoitteena on kalastella maksutietoja, pankkitunnuksia tai muita käyttäjätunnuksia. Huijausviestit saattavat näyttää hyvin aidoilta. Koska moni odottaa postilähetyksiä erityisesti Black Fridayn aikoihin, voi huijauksia olla vaikea tunnistaa kiireen ja odotuksen vuoksi.

– Huijausten välttämisessä tärkeintä on maltti ja lähdekritiikki. Aito logistiikkayhtiö ei koskaan pyydä pankkitunnuksia tekstiviestillä tai sähköpostilla, Kyberturvallisuuskeskuksen viikkoraportissa neuvotaan.

Pakettia odottavan kannattaa tarkistaa myös lähettäjän osoite, numero tai tunnus. Jos se näyttää oudolta tai sisältää pitkiä numerosarjoja, voi kyseessä olla huijaus. Pakettia odottavan tulisi viestissä olevan linkin klikkaamisen sijaan siirtyä kuljetusliikkeen viralliselle sivulle tai käyttää heidän sovellustaan.

Myös maksupyynnöt on syytä arvioida huolella. Yllättävä ja pieni lisämaksu on yleinen houkutin, jonka tarkoituksena on saada uhri toimimaan nopeasti. Tullimaksut ja lisäkustannukset eivät näy jälkikäteen tekstiviestillä vaan jo tilausta tehdessä.

– Jos viestissä uhataan paketin palauttamisella tai toimituksen keskeytymisellä, kyseessä voi olla painostusyritys, Kyberturvallisuuskeskus huomauttaa.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.