Aktivistit projisoivat rajun Black Friday -viestin Jumbon seinälle

Greenpeacen aktivistit herättivät huomiota torstai-iltana projisoimalla Helsingin seudun suurimman kauppakeskuksen, Jumbon, seinään näyttävän viestin: ”Älä osta turhaa p*skaa.” Tempauksen tarkoituksena oli muistuttaa Black Friday -kampanjoiden ruokkivan ylikulutusta, joka kiihdyttää ilmastokriisiä ja luontokatoa.

MAINOS
MAINOS PÄÄTTYY

Aktivistit korostivat, että Suomessa luonnonvarojen kulutus on jo ylittänyt kestävät rajat, josta kertoo myös 6. huhtikuuta vietetty ylikulutuspäivä. Greenpeacen mukaan ylikulutus on yksi suurimmista ympäristökriisien taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Viimeisimmän Euroopan ympäristökeskuksen raportin mukaan suomalaisten luonnonvarojen kulutus on EU:n korkeinta asukasta kohden. Tämä johtuu pitkälti Suomen sijainnista ja kylmästä ilmastosta. Aktivistit toivat viestinsä näkyviin juuri Black Fridayn aikaan, koska heidän mukaansa se kärjistää ongelmaa ja rohkaisee ostamaan kiireellä jotain, jota moni ei oikeasti tarvitse.

Ympäristöjärjestö nostaa esiin myös kulutusjuhlien varjopuolia, kuten epäeettisesti tuotettuja vaatteita ja elektroniikkaa sekä tuotteita, jotka voivat olla jopa terveydelle haitallisia. Greenpeacen raportti kiinalaisen Sheinin tuotteista paljasti aiemmin, että 32 prosentissa tutkituista vaatteista oli EU:n raja-arvot ylittäviä määriä vaarallisia kemikaaleja. Joissakin jopa tuhansia kertoja sallittua enemmän.

Hintojen kanssa kuluttaja saa olla nyt myös erityisen tarkkana. Hintaoppaan selvityksen mukaan jopa kolmannes verkkokauppojen tuotteista on kallistunut juuri ennen Black Fridayta, mikä kasvattaa näennäisiä alennusprosentteja. Aktivistien mielestä kaupan alan toimijoiden tulisi kantaa vastuunsa eikä lietsoa ylikulutusta harhaanjohtavilla hinnoilla.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten , tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.