Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi tutkasta 8. maaliskuuta 2014. Se katosi tutkasta pian nousun jälkeen. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista kohti Pekingiä. MH370-lennolla oli mukana 239 ihmistä.
Tutkimusten mukaan kone poikkesi radikaalisti alkuperäiseltä reitiltään ja lensi tuntemattomaan suuntaan useita tunteja. Sen uskottiin syöksyneen mereen Eteläisen Intian valtameren alueella.
Laajoista etsinnöistä huolimatta koneen pääosaa ei ole koskaan löydetty. Silti muutamia mahdollisia koneen osia on ajautunut rannoille eri puolilla Intian valtamerta.
Malesian liikenneministeriö ilmoitti keskiviikkona, että aikoo käynnistää uudelleen Malaysia Airlinesin lennon MH370 etsintäoperaation. Etsintä käynnistyy uudelleen 30. joulukuuta. Päätös on herättänyt uutta toivoa koneen kohtalon selviämisestä yli kymmenen vuotta sen katoamisen jälkeen.
Tapausta on pidetty yhtenä ilmailuhistorian suurimmista mysteereistä. Uusi etsintäoperaatio suuntautuu syvänmeren alueelle. Etsintäalueen pohja ulottuu 4-6 kilometrin syvyyteen. Pohja on vaikeakulkuista, koska siellä on harjanteita ja syvänteitä.
Malesian viranomaiset eivät ole toistaiseksi kertoneet, millä teknologialla tai millä laajuudella etsintöjä jatketaan. Ministeriö kuitenkin kuvailee operaatiota kohdennetuksi ja teknisesti aiempaa tarkemmaksi.
Virallisista asiakirjoista on voitu todistaa, että MH370-lennolle tankattiin noin 49.100–49.200 kiloa polttoainetta. Tällä määrällä lentää keskimäärin noin 7,5 tuntia. Ehkä jopa 7 tuntia ja 35 minuuttia. Sittemmin on mallinnettu, että kone lensi etelään Intian valtamerelle.
Useat riippumattomat analyysit ja Australian viranomaisten tekemät laskelmat sijoittavat MH370 todennäköisimmän putoamisalueen 32,5–36°S väliin, erityisesti lähelle 35°S ja pituusasteelle noin 93°E.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Malesia, meri tai laajemmin aihealueesta Ohhoh!.