Sonera taipui iPhone-kiistassa sosiaalisen median ansiosta

Digi · Stara.fi

Kotimainen puhelinoperaattori Sonera on ollut parin viime päivän ajan kovasti esillä erityisesti sosiaalisessa mediassa, koska yhtiö ei suostunut aikaisemmista lupauksistaan huolimatta purkamaan iPhone-laitteiden operaattorilukitusta määräajan päättymisen jälkeen. Nyt yhtiö on kuitenkin joutunut taipumaan saamansa negatiivisen julkisuuden ansiosta.

Puhelinten operaattorilukituksen ilmoitettiin purkautuvan kahden vuoden määräajan loputtua, mutta todellisuudessa niin ei ollut. Kohu sai alkunsa, kun puhelimen käytettynä ostanut henkilö ei saanut purettua lukitusta, jota ei pitänyt olla enää edes olemassa. Sonera ilmoitti avaavansa lukituksen vain puhelimen alkuperäisen omistajan pyynnöstä, vaikka laitteen kaksivuotinen sopimus oli jo loppunut. Laitteen alkuperäistä omistaja ei kuitenkaan ollut enää tavoitettavissa.

Kiista päätyi eilen sosiaalisesta mediasta myös useisiin perinteisiin medioihin. Tänään Puhelinvertailu.com kertoo Soneran taipuneen kritiikin edessä ja ilmoittaneen jatkossa automatisoivansa iPhone-laitteiden operaattorilukituksen purun. Muutos tulee voimaan ensi viikolla. Tapaus on jälleen uusi esimerkki siitä miten sosiaalinen media voi vaikuttaa jopa kokonaiseen yrityskulttuuriin.