Deittipalvelu väitti olevansa ilmainen – kuluttaja-asiamies älähti

Viihdeuutiset · Stara.fi

Mediakonserni Alma Median omistama nettideittipalvelu E-kontakti on saanut kuluttaja-asiamieheltä nuhteita harhaanjohtavasta markkinoinnista. Maksullista palvelua markkinoitiin ilmaisena, vaikka ainoastaan palveluun liittyminen oli ilmaista.

Palvelun käyttäminen, eli toisiin jäseniin yhteyden ottaminen, oli maksullista. Kuluttaja-asiamiehen mukaan deittipalvelun markkinointi oli harhaanjohtaa ja kuluttajien kannalta sopimatonta. Deittipalvelu on jaettu kahteen osaan niin, että palveluun rekisteröityminen ja profiilin luominen on ilmaista, mutta yhteyden ottaminen toisiin jäseniin henkilökohtaisin viestein ja viestien vastaanottaminen edellyttää maksullista jäsenyyttä.

– Deittipalveluihin liitytään yleensä nimenomaan sen takia, että muihin jäseniin voidaan olla yhteydessä henkilökohtaisesti ja tutustua sekä sopia esimerkiksi tapaamisesta. E-kontaktin tapauksessa pelkkä palveluun rekisteröityminen ja profiilin luominen ei mahdollistanut palvelun keskeisimmän toiminnon käyttämistä eli yhteydenpitoa muihin jäseniin, vaan siitä tuli maksaa erillinen kuukausihinta, kuluttaja-asiamiehen lausunnossa todetaan.