Musiikkilehti julkaisi terroristin kuvan kannessaan – myynti tuplaantui

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Amerikkalainen musiikkiin ja populaarikulttuuriin keskittyvä Rolling Stone -lehti aiheutti taannoin laajamittaista kohua. Syynä oli lehden tuoreen numeron kansi, jossa nähtiin 15. huhtikuuta tapahtuneeseen Bostonin maratonin pommi-iskuun syyllistyneen Dzhokhar Tsarnaevin kuva. Lukuisat tahot pitivät tempausta mauttomana, ja vaativat lukijoita boikotoimaan lehteä.

therollingstone01082013

Rolling Stonen saamasta kritiikistä huolimatta keskustelua aiheuttanut kansikuva on osoittautunu menestyksekkääksi. Ad Week -verkkosivuston mukaan kyseisen numeron myynti nousi jopa kaksinkertaiseksi verrattuna Rolling Stonen keskiarvoisiin myyntilukuihin. Noin 1500 lehtipisteen kerrotaan myyneen lehteä 13.232 kappaletta 19. – 29. kesäkuuta välisenä aikana.

Bostonin pommimiehen, Dzhokhar Tsarnaevin kuvan aiheuttama kohu nousi lehden ilmestyessä niin suureksi, että esimerkiksi suuret yhdysvaltalaiset kauppaketjut CVS ja Stop & Shop eivät suostuneet ottamaan sitä lainkaan myyntiin. Rolling Stone -lehden kannessa nähdään yleensä tunnettuja muusikoita sekä muita pop-maailman tähtiä, ja siksi monet ihmiset pitivätkin kansikuvaa terroristia ihannoivana.

Daily Mail -lehden mukaan Rolling Stonen toimitus ei kritiikistä huolimatta pyytänyt keskustelua herättänyttä kansikuvaansa anteeksi. Dzhokhar Tsarnaevin Facebook -profiilista peräisin oleva kuva on julkaistu aikaisemmin myös The New York Times -lehden kannessa. Tuolloin vihamielisen palautteen määrä oli huomattavasti vähäisempää.