Näin mainoskulttuuri vaikuttaa nuoriin tyttöihin

Viihdeuutiset · Anna Poikkimäki

Naisiin kohdistuu nyky-yhteiskunnassa ja kultuurissa käsittämätön paine. Täytyy olla virheetön iho, valkoiset hampaat, tuuheat kiharat, selluliititon peppu ja pinkeät rinnat vielä keski-ikäisenäkin. Moni nuori neito saattaa olla todella hämillään orastavassa puberteetti-iässä siitä, millainen hänen tulisi olla tullakseen hyväksytyksi.

Kuva: YouTube
Kuva: YouTube

Arkistojen aarrelaatikosta löytyi Doven vuoden 2007 kampanjavideo, joka puhuttelee edelleen nuorten tyttöjen vanhempia. Video esittää, miten erilaisin tavoin markkinavoimat ja mainokset muokkaavat todellisuuskäsitystämme naisena olemisesta ja ”oikeanlaisesta” kehosta.

Tänäkin jouluna moni neito saattaa työntää sormet kurkkuun kinkun ja suklaan napostelun jälkeen. Terveiden ajatusmallien ja kauneuskäsitysten luominen alkaa jokaisella itsestä ja omista lapsista. Nuoriin tulisi luoda itsevarmuutta suomalla heille alusta asti hyväksyntää sellaisina kuin he ovat – ilman suuria muodonmuutoksia, push up -rintaliivejä tai meikkikokeiluita.