Tutkijat paljastivat: 22 ruokaa, jotka vähentävät näläntunnetta

Lifestyle Ruoka Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Ihmisten dieetit voivat välillä epäonnistua siksi, että henkilö alkaa syömään suurempia annoksia kuin hänen pitäisi tai hän ratkeaa herkuttelemaan rasvaisilla ja sokerisilla herkuilla. Ratkeaminen johtuu ihmisten aivoista ja mielihaluista aivosolujen viestittäessä ihmiselle, että hänellä on nälkä.

Tutkijat ovat saaneet Daily Mail -sivuston mukaan selville, että joidenkin ruokien sisältämät aminohapot auttavat hillitsemään näläntunnetta. Lysiini ja arginiini -aminohapot reagoivat aivojen näläntunnetta kontrolloivien solujen kanssa. Aminohapot saavat aivot viestittämään kylläisyyden tunnetta, minkä vuoksi ne auttavat pitämään näläntunteen kurissa ja helpottavat myös dieetillä olemista.

Erityisen korkeat lysiini- ja arginiinitasot löytyvät näistä:

1. Mantelit
2. Anjovikset
3. Aprikoosit
4. Munakoiso
5. Avokadot
6. Kana
7. Kalkkuna
8. Tonnikala
9. Juustot, erityisesti parmesaani
10. Ravut
11. Taatelit
12. Viikunat
13. Linssit
14. Makrilli
15. Maapähkinät
16. Pistaasit
17. Luumut
18. Porsaan lapa
19. Seesaminsiemenet
20. Bataatti
21. Tahini
22. Saksanpähkinät

Uusimmat