Eroon unettomuudesta iltarutiineilla – 7 vinkkiä parempiin yöuniin

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Unettomuus on ongelmallinen vaiva, sillä pitkällä aikavälillä se tulee vaikuttamaan radikaalisti koko elämään. Väsyneen ihmisen aivotoiminta ja persoonallisuus muuttuvat. Tarkat iltarutiinit ja terveelliset elämäntavat auttavat unettomuudessa.

Men’s Health on nyt listannut seitsemän keinoa, joiden avulla voi saavuttaa paremmat yöunet.

Uniongelmiin erikoistunut lääkäri Hrayr Attarian muistuttaa, että ihmisten ei tule koskaan panna televisiota makuuhuoneeseen. Näyttöpäätteiden ja ruutujen sijaan tulisi lukea kirjaa ennen nukkumaanmenoa.

Sänkyä ei myöskään kannata pitää oleskelupaikkana, vaan siellä harrastetaan seksiä ja nukutaan. Iltapalaan puolestaan kannattaa sisällyttää ruokia, joissa esiintyy luonnostaan melatoniinia.

Tällaisia ovat esimerkiksi kiivit ja kirsikkamehu. Illallinen sen sijaan tulee syödä 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sängyssä voi tehdä rentoutumista helpottavan hengitysharjoituksen tai kokeilla meditointia.

Uusimmat