Näillä pidät uudenvuodenlupauksesi – aloita valmistelu jo nyt

Lifestyle · Terhi Piiroinen

On turha luvata joka vuosi laihduttavansa 20 kiloa tai säästävänsä 2.000 euroa. Sen sijaan kannattaa tehdä lupauksia, jotka tukevat kokonaisvaltaista elämäntapamuutosta, jonka yhteydessä voi säästää rahaa tai ehkäpä jopa laihtua.

Men’s Health vinkkaa, että uudenvuodenlupausten teko kannattaa aloittaa nyt. Jos lupaat pitää parempaa huolta terveydestäsi, varaa aika lääkäriltä ja pyydä, että sinulle suoritetaan terveystarkastus. Jos aikoo syödä terveellisemmin, kannattaa luvata uuden vuoden alkaessa, että syö joka päivä enemmän hedelmiä ja salaattia. Koko ruokavalion muuttaminen kertarysäyksellä voi olla liian haastavaa.

Liikuntaharrastusta ei ole järkevä aloittaa veren maku suussa. Joka päivä suoritettavan treenin sijaan voi luvata, että kuntoilee 2-3 kertaa viikossa. Jos lupaa laihduttaa, kannattaa ennemmin luvata terveellisten elämäntapojen omaksumista, jolloin kilojen karsiminen tapahtuu usein kuin itsestään.

Uusi vuosi tuo mukanaan myös puhtaan sivun elämässä, jolloin saattaa pohtia työkuvioita uusiksi. Sen sijaan, että havittelee unelmien työpaikkaa, kannattaa laajentaa omaa ammatillista osaamistaan. Jokainen voi parantaa parisuhdettaan olemalla parempi puoliso. Jos haluaa tavata elämänrakkauden ja lupaa uuden vuoden kynnyksellä etsivänsä itselleen uuden kumppanin, kannattaa ennemmin luvata ostallistuvansa enemmän sosiaalisiin tapaamisiin. Tällöin voi myös löytää kumppanin herkemmin.

Rahan säästämiseksi kannattaa laatia tiukka budjetti sen sijaan, että asettaa ainoastaan tavoitesumman tilin saldolle. Jos lupaa olla vähemmän stressaantunut työssään, kannattaa lupauksen toteuttaminen aloittaa työtehtävien karsimisesta. Ihmiset yrittävät lopettaa tupakoimista usein uudenvuodenlupauksena. Ehkäpä ennemmin kannattaisi luvata se, että tekee suunnitelman, jonka avulla voi lopettaa tupakan polttamisen. Jos päättää nukkua ensi vuonna enemmän, tulee mielummin luvata se, ettei käytä älylaitteita tai katso televisiota tunti ennen nukkumaanmenoa.

Uusimmat