Kilohintoja vaaditaan torikauppaan – litramitat erittäin epätarkkoja

Viihdeuutiset · Stara.fi

Kuluttajaliitto kertoo, että torikaupassa kilomitta on asiakkaalle luotettavin ja helpoimmin vertailtava myyntitapa. Kuluttajaliitto vaatii siksi, että mittauslaitelakia muutetaan ja laista poistetaan mahdollisuus myydä kiinteitä tuotteita tilavuuden perusteella torikaupassa.

Kuluttajaliitto on useana vuonna toteuttanut torivertailun, jossa on vertailtu eri torimyyntipisteistä hankittujen kesäisten satokausituotteiden kilopainoja ja -hintoja suhteessa tilavuusmitalla mitattuihin vastaaviin. Pistokokeissa on löytynyt säännöllisesti suurta hajontaa tilavuusmitoilla myytyjen tuotteiden painoissa, esimerkiksi viime kesänä mansikkalitran vertailussa löytyi jopa neljänneskilon ero painossa.

– Ongelmana on tilavuusmittojen epätarkkuus. Asiakkaalle näkyvä litrahinta on sama, mutta tuotteiden kilohinnat vaihtelevat merkittävästi, kertoo Kuluttajaliiton kuluttajaekonomisti Paula Pessi.

Nykyisen, vuonna 2011 voimaan tulleen mittauslaitelain mukaan torikaupassa tai vastaavassa kaupassa voidaan myydä kiinteitä tuotteita myös tilavuuden perusteella. Perusteluissa myönnetään menetelmä epätarkaksi, mutta sitä perustellaan pitkillä perinteillä. Tilavuusmitoilla mittaaminen tuottaa kuitenkin vaihtelevia lopputuloksia vertailtaessa sisältöjen painoja kilomitalla punnittuna. Siksi kuluttaja saa samalla hinnalla eri määrän tuotetta eri ostokerroilla.

– Olemme kyselleet kuluttajien mielipidettä tästä asiasta säännöllisesti vuosien mittaan. Nyt näyttää selkeästi siltä, että kuluttajat haluaisivat ostaa torituotteensa kilohinnalla. Tilavuusmittojen kannattajat alkavat olla pienessä vähemmistössä, osalle asialla ei ole väliä, kuluttajaekonomisti Paula Pessi kertoo.

Torimyynnissä käytettyjen mittauslaitteiden valvonta kuuluu viranomaisille. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ja aluehallintovirastot ovat ilmoittaneet valvovansa tehostetusti kausimyyjien vaakojen ja mittojen luotettavuutta tilamyynneissä ja toreilla eri puolilla Suomea touko–syyskuussa. Edellisen kerran valvontakampanja tehtiin 2014. Tällöin lähes puolessa tarkastetuista kohteista oli huomautettavaa. Tyypillisin epäkohta oli vaa’an varmennuksen vanhentuminen.