Stara mansikka

Viihdeuutiset

Järjenvastainen näky kaupassa – yksittäispakattu mansikka 22 eurolla!

Viime vuosina kuluttajien ympäristötietous ja vihreä kuluttaminen ovat olleet nousevia trendejä, ja esimerkiksi yksittäispakatut kuoritut mandariinit nostattivat taannoin somemyrskyn. Nyt verkossa leviää toinen erikoinen näky, kun yksittäispakattu mansikka maksaa 22 euroa.

Hannah Chung julkaisi suositussa thezerowastechallenge-profiilissaan valokuvan Hong Kongissa sijaitsevasta kaupasta, jossa on myynnissä lahjapakkaukseen pakattu Japanista lennätetty mansikka peräti 168 dollarin hintaan. Hinta on tämän päivän kurssilla 21,82 euroa.

Valokuva on ikuistettu hongkongilaisen City Super -kauppaketjun myymälässä, ja sitä kommentoineet ovat todenneet mansikkapakkauksen olevan muun muassa typerin koskaan näkemänsä lahjaidea.

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Valkoisemmat hampaat kotikonstein: 9 tapaa valkaista hampaat itse

Ihmiset ihailevat valkoisia hampaita ja moni käykin hammashoitoklinikoilla valkaisemassa hampaitaan. Hampaiden valkaisemiseen on kuitenkin olemassa muutamia toimivia kotikonsteja, joiden avulla valkoisemmat hampaat voi saada myös omin avuin.

Hammaslääkäri Richard Marques kertoi Daily Mail -lehdelle parhaat vinkkinsä, joiden avulla ihmiset voivat valkaista hampaita luonnollisilla aineilla kotonaan.

1. Ruokasooda
Ruokasoodaa sekoitetaan vesitilkkaan, minkä jälkeen tahnalla harjataan hampaat.

2. Mansikat
Mansikat vaalentavat hampaita niiden luonnollisten happojen vuoksi.

3. Lämmin suolavesi
Kurlaa suuta vedellä, johon on sekoitettu teelusikallinen suolaa.

4. Vaaleat ruoat
Kana, riisi ja kala eivät värjää hampaita, koska ne ovat vaaleita ruokia. Hampaiden vuoksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ei aina valitse kaikkein tummimpia ja pigmenttipitoisimpia ruokia.

5. Omena
Omenan syöminen poistaa plakkia sen koostumuksen vuoksi, minkä lisäksi hedelmän sisältämät omenahapot valkaisevat hampaita.

6. Vesi ja maito
Vesi huuhtoo plakkia ja maidon sisältämä kalsium vahvistaa hampaita.

7. Juusto
Kovat juustot puhdistavat hampaan pintaa, minkä lisäksi kalsium vahvistaa hampaita.

8. Kookosöljy
Käytä välillä kookosöljyä suuveden sijaan ja kurlaa öljyllä hampaita niin kauan kuin pystyt. Ideaalinen kurlausaika on 15 minuuttia.

9. Aktiivihiili
Aktiivihiili puhdistaa ja vaalentaa hampaita, minkä lisäksi se poistaa suusta bakteereja ja vahvistaa ikeniä. Markkinoille on tullut jo mustia hammastahnoja, joissa on käytetty juuri aktiivihiiltä salaisena ainesosana.

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Älä heitä mansikan kantoja pois – ovatkin terveysherkku

Mansikat ovat suosittuja ja terveellisiä kesänaposteltavia. Useimmat perkaa vihreät mansikankannat pois ja heittää roskiin. PureWow vinkkaa, että kantoja voi myös valmistaa ruoaksi ja syödä.

Mansikan kantojen on todettu lievittävän turvotusta ja helpottavan nivelkipuja. Niitä voi valmistaa teen tavoin tai lisätä vaikka smoothien sekaan. Vihreän kannan maku muistuttaa etäisesti pinaattia.

Mansikan marjoja nauttimalla voi edesauttaa hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Niissä on runsaasti C-vitamiinia. Lisäksi mansikat alentavat verenpainetta ja parantavat sydämen toimintaa.

Viihdeuutiset

3 syytä rakastaa mansikoita – todellinen terveyspommi!

Mansikat ovat monille merkki kesästä ja niiden maku tuo myös vahvasti kesäisiä muistoja mieleen. Mansikoissa on paljon vitamiineja ja niillä on monia hyviä terveydellisiä vaikutuksia, joista moni ei edes tiedä.

Huffington Post listasi kolme syytä, minkä vuoksi tulevana kesänä kannattaa pitää huoli siitä, että syö paljon mansikoita.

1. Mansikat ovat pullollaan C-vitamiinia

Mansikoissa on todella paljon c-vitamiinia. Noin kahdeksan mansikkaa täyttää jo 160 prosenttia aikuisen ihmisen päivittäisestä c-vitamiinin tarpeesta. Mansikoiden flavonoidit auttavat c-vitamiinia myös imeytymään paremmin.

2. Mansikat alentavat verenpainetta

Mansikat parantavat sydämen hyvinvointia ja alentavat verenpainetta niiden sisältämien ravinteiden ja potassiumin ansiosta.

3. Mansikat alentavat sydänsairauksien riskiä

Mansikat alentavat tulehdusarvoja ja lisäävät veren hyvää kolesterolia. Mansikoiden aminohapot myös vähentävät riskiä saada sydänsairauksia.

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Kymmenen C-vitamiinipommia – paras lääke vihannestiskiltä

C-vitamiinin on havaittu lyhentävän flunssan kestoa, parantavan yleiskuntoa ja ehkäisevän sairauksia. Vaikka vitamiineja saa lisäravinteina myös purkista, kannattaa suosia hedelmä- ja vihannesosastolta löytyviä C-vitamiinipommeja.

Daily Health Post on koonnut kattavan artikkelin ruoista, jotka sisältävät runsaasti C-vitamiinia. Mukana on hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Ota seuraava luettelo mukaan kauppaan ostoslistaksi, mikäli tunnet orastavia flunssan oireita.

Guava. Hedelmässä on C-vitamiinia jopa 228 milligrammaa sataa grammaa kohden. Yksi guava täyttää yli 200 prosenttia C-vitamiinin päivän saantisuosituksista.

Paprika. Lukuisten muiden ainesosien lisäksi herkullinen paprika on C-vitamiinikuningas. Paprika täyttää päivän saantisuositukset 157-prosenttisesti, vaikka sitä nauttisi vain pienen kupillisen.

Cantaloupemeloni. Luonnostaan makea meloni on samaan aikaan terveellinen sokerinlähde.

Ruusukaali. Suomessakin viljelty ruusukaali ei ole saavuttanut tarpeeksi jalansijaa ruokapöydässä. Kyseessä on kuitenkin ravintoarvoiltaan superfoodia muistuttava tuote.

Appelsiini. Oranssia hedelmää on legendaarisesti pidetty parhaimpana C-vitamiinilähteenä.

Parsakaali. Ihminen tarvitsee parsakaalia hyvinvointinsa parantamiseen. Ihmetuote sisältää C-vitamiinin lisäksi runsaasti myös K-vitamiinia.

Kiivi. Jo yhdestä kiivihedelmästä saa koko päivän C-vitamiiniannoksen. Lisäksi kiiveissä on paljon kuituja.

Lehtikaali. Tämän syksyn hittituote, lehtikaali, on proteiinipitoinen rauta- ja c-vitamiinipommi.

Mustaherukka. Mummon mustaherukkamehussa on oikeasti taikaa, sillä sadassa grammassa mustaherukoita on 300 prosenttia enemmän C-vitamiinia kuin suositellussa päiväannoksessa.

Mansikat. Laihduttajien lempiherkut, eli mansikat ovat vähäkalorisia marjoja. Silti niissä on runsaasti hyödyllisiä ravintoaineita, kuten C-vitamiinia.