Nettishoppailu on naisten valtakunta – selkeä ero miesten käyttäytymiseen

Suomen digitaalisimmat kuluttajat asuvat Uudellamaalla, jossa verkko-ostosten määrä asukasta kohden on muuta maata korkeammalla tasolla. Yli 56-vuotiaat on verkkokaupan nopeimmin kasvava asiakasryhmä Suomessa. Nämä seikat käyvät ilmi Klarnan tuoreesta suomalaisten verkkokauppatottumuksia selvittävästä raportista.

------

Naiset tekevät verkossa enemmän ostoksia ja käyttävät enemmän rahaa kuin miehet, vaikka miesten kertaostosten arvo on 31 prosenttia suurempi. Naiset tekevät 71 prosenttia kaikista verkko- ostoksista Suomessa ja käyttävät 64 prosenttia verkkokauppaan suuntautuvasta rahamäärästä.

Sunnuntai on suosituin verkkoshoppailupäivä, ja vilkkain ostoshetki on sunnuntai-iltana kello 21.00–22.00. Eniten rahaa verkkokauppaan käyttävät 18–35-vuotiaat, jotka tekevät 45 prosenttia ostoksista. Yli 56-vuotiaat taas käyttävät vähemmän rahaa verkkokauppaan, mutta ovat toisaalta nopeimmin kasvava verkkokaupan asiakasryhmä. Klarna tutki myyntitilastoja tammi-kesäkuussa 2019.