TikTok kielsi paastosovellusten ja laihdutusravintolisien mainokset

Digi Terveys · Tim Isokivi

TikTok-sovellus on saavuttanut muutamien vuosien aikana valtavan suosion etenkin nuorten keskuudessa. Nyt palvelussa on päätetty kieltää mahdollisesti haitallista kehonkuvaa alaikäisten keskuudessa edistävä sisältö.

TikTok ilmoitti keskiviikkona uusista säännöistään. Niiden myötä fasting-paastoamiseen ja laihdutusravintolisätuotteisiin liittyvät mainokset on palvelussa jatkossa kielletty. TikTokin mukaan kyseisen kaltaiset mainokset eivät tue positiivista, inklusiivista ja turvallista kokemusta, joka palvelun käyttäjille halutaan tarjota.

Jatkossa minkäänlaisia laihdutustuotteiden mainoksia ei esitetä alle 18-vuotiaille käyttäjille. Uusien sääntöjen myötä kiellettyä on myös vahingollista tai negatiivista kehonkuvaa ajavat julkaisut. TikTokilla on maailmanlaajuisesti noin 500 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, joista arviolta jopa 69 prosenttia on Mashable-sivuston mukaan 16-24 -vuotiaita.