Suomalaiset panostavat lomalla kolmeen asiaan – tuntuvatko tutuilta?

Matkailu · Terhi Piiroinen

Koronapandemian kahleiden poistuttua suomalaiset haluavat saavuttaa uusia muistoja ja kokemuksia matkailun merkeissä. Moni ei ole käynyt pitkään aikaan reissussa, joten matkakassa on kasvanut ja samalla omien tarpeiden täyttyminen on tähdentynyt.

Tulevalla matkallaan suomalaiset kertovat panostavansa erityisesti ruokaan ja juomaan. Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastanneista kertoo matkalla ensisijaisesti panostavansa ruokaelämyksiin. Matkalla hyvästä ruuasta ja juomasta erityisen kiinnostuneita ovat 25–34-vuotiaat ja 55–64-vuotiaat.

Toiseksi suosituin rahankäyttökohde matkalla on majoitus, johon joka toinen suomalainen on valmis investoimaan. Matkustusmuodon mukavuuteen puolestaan on valmis satsaamaan lähes joka kolmas suomalainen. Alle 44-vuotiaat haluavat matkalta myös runsaasti aktiviteetteja ja tekemistä.