Alkoholijuomien myynti laski Suomessa myös viime vuonna

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Alkoholijuomien kulutus laski Suomessa viime vuonna. Alkoholijuomia myytiin vuonna 2022 Suomessa 3,1 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Asiasta tiedotti Panimo- ja virvoitusjuomaliitto.

Oluen myynti on laskenut useiden vuosien ajan ja laski vuonna 2022 edelleen. Olutta myytiin viime vuonna 3,9 prosenttia edellisvuotta vhemmän. Yhteensä olutta myytiin Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten toimesta 333,7 miljoonaa litraa.

Siiderimyynti laski jopa 5,8 prosenttia. Lonkerot sen sijaan menivät paremmin kaupaksi, sillä Long Drink -juomien myynti kasvoi 3,1 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna. Alkoholittomien juomien yhteenlaskettu myynti niin ikään kasvoi 3,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ravintolamyynti parani hieman koronarajoitusten jälkeen. Viime vuonna noin 12 prosenttiaa oluesta myytiin ravintoloista, kun koronarajoitusten aikaan vuonna 2020 se oli 8,2 prosenttia. Nyt julkaistut tiedot eivät sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eivätkä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.