Tutkijat löysivät yhden suurimmista tunnetuista mustista aukoista – 30 miljardia kertaa Aurinkoa suurempi

Avaruuden syövereistä on paljastunut yksi suurimmista koskaan havaituista mustista aukoista. Durhamin ylipiston tutkijoiden mukaan sen massa on yli 30 miljardia kertaa Aurinkomme massaa suurempi.

Brittiläisten astronomien löytämä kohde luokitellaan ultramassiiviseksi mustaksi aukoksi. Ultramassiiviset mustat aukot lukeutuvat tunnetun maailmankaikkeuden suurimpiin kohteisiin. Tutkijat uskovat, että niitä löytyy jokaisen galaksin keskipisteestä.

– Tämä musta aukko on yksi suurimmista koskaan havaituista. Uskomme sen edustavan jo ylärajaa siinä, kuinka suuriksi mustat aukot voivat teoriassa kasvaa, tutkimusta johtanut James Nightingale kuvaili The Guardian -lehdelle.

Musta aukko havaittiin uudenlaisella tavalla gravitaatiolinssiä hyödyksi käyttäen. Siinä lähempänä oleva galaksi taittaa kauempana olevan kohteen valoa ikään kuin jättimäisen suurennuslasin tavoin.

Myös Texasin yliopiston tutkijat ovat tehneet merkittävän mustiin aukkoihin liittyvän löydön. New Scientist -sivuston mukaan avaruusteleskooppi James Webb haivaitsi varhaisimman tunnetun mustan aukon, joka muodostui noin 570 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Sen massa on noin 10 miljoonaa kertaa Aurinkomme massaa suurempi.