Hintojen nousu on näkynyt muutoksina suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Päivittäistavarakauppa ry:n tiedotteen mukaan kuluttajat reagoivat hintojen nousuun ostamalla vähemmän ja edullisempia tuotteita.
Hintojen nousun seurauksena kala ja vihannekset jäävät kaupan hyllyille. Myös hedelmien ja marjojen sekä lihan myyntimäärät laskivat tammi-maaliskuussa. Maitotuotteiden myynti sen sijaan kasvoi edellisvuoden samaan ajankohtaan verrattuna, vaikka niiden hinnat kallistuivat eniten.
– Ruoka on välttämättömyyshyödyke, jonka hinta on noussut kaikkialla Euroopassa. Suomessa ruoan hintataso oli tammi-maaliskuussa 17,1 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin. Nyt on syytä välttää kaikkia tekijöitä, jotka nostaisivat ruoan hintaa vielä lisää, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.
Myyntiään kasvattivat tuoteryhmittäin tarkasteltuna myös margariini ja muut kasvirasvat, perunalastut, makeiset ja suklaa. Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24.