Heinzin mainoskampanja hämmentää – kehottaa juoksijoita tankkaamaan ketsupilla

Ruoka Urheilu · Tim Isokivi

Pitkän matkan juoksijoiden on tärkeää huolehtia nesteytyksen ja energian saamisesta. Moni juoksija tukeutuu esimerkiksi energiageeleihin ja urheilujuomin. Ketsuppivalmistaja Heinz haluaa tarjota juoksijoille toisenlaista ratkaisua.

Heinz on julkaissut uuden mainoskampanjan, jossa se kehottaa juoksijoita tankkaamaan ketsupilla. Mainosten mukaan moni juoksija käyttää jo ravintoloissa tarjoiltavia ketsuppipusseja energian saamiseen. Kampanjassa Heinz väittää ketsuppipussien olevan varteenotettava vastine energiageeleille.

New Yorkissa vaikuttava ravitsemusterapeutti Amy Stephens ei allekirjoita väitettä. Hänen mukaansa ketsuppipussissa on liian vähän hiilihydraatteja ja liikaa natriumia. Hän kertoo Runner’s World -lehdelle, että tyypillisen juoksijan energiatarvetta tyydyttämään vaadittaisiin suuri määrä maustekastiketta.

– Urheilijat tarvitsevat noin 30-60 grammaa hiilihydraatteja tunnissa pitkän harjoittelun aikana. Se tarkoittaisi vähintään 15 ketsuppipussia tunnissa, Stephens kertoi.

Stephensin mukaan ketsuppi voi myös alkaa närästämään, mikä ei ole toivottua urheilusuorituksen aikana. Energiageelit ja vastaavat tuotteet sisältävät sen sijaan helposti sulavia sokereita.