Kodin turvatuotteiden myynti kasvoi – lakimuutos muutos näkyy kysynnässä

Koti & Asuminen · Tim Isokivi

Kodin turvatuotteet menevät Suomessa kaupaksi aikaisempaa enemmän. Tämä näkyy ainakin kauppaketju Prisman myyntidatassa, jossa turvatuotteiden myynti kasvoi viime vuonna kokonaisuudessaan 14 prosenttia. Murto- ja turvakameroiden myynti kasvoi Prismoissa viime vuonna 86 prosenttia.

Suosittuja ovat ketjun tiedotteen mukaan olleet erityisesti akkukäyttöiset kamerat. Älylukkojen myynti puolestaan yli kaksinkertaistui viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Palohälyttimiä, häkäilmoittimia, sammutuspeitteitä, vesivuotovaroittimia ja muita pienempiä kodin turvalaitteita myytiin kappalemääräisesti noin 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Vuoden alussa voimaan tullut palovaroittimia koskeva pelastuslain muutos näkyi Prisman myynnissä. Paristokäyttöisten palovaroittimien myynti laski keskimäärin 10-15 prosenttia, kun taas akullisten ja verkkovirrallisten mallien myynti kasvoi saman verran.

– Kuluttaja-asiakkaat ovat jättämässä nyt palovaroittimen hankinnan yhä enenemissä määrin taloyhtiöiden harteille. Kuluttajat ovat tavallisesti suosineet edullisempia paristokäyttöisiä varoittimia, mutta taloyhtiöt ostavat mieluiten kustannustehokkuuden näkökulmasta pitkäaikaisia tuotteita, kertoo tiedotteessa Prisman turvatuotteista vastaava myyntipäällikkö Marko Väänänen.