Tutkijat löysivät yllättävän keinon aggressiivisia syöpäkasvaimia vastaan

Terveys Toimittaja:

Pitkään astman ja allergioiden hoidossa käytetty lääke saattaa tulevaisuudessa saada aivan uuden käyttötarkoituksen.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat havainneet, että montelukasti-niminen lääke voi auttaa elimistön omaa immuunijärjestelmää taistelemaan eräitä kaikkein vaikeimmin hoidettavia syöpiä vastaan.

Uraauurtavaa syöpätutkimusta

Tutkimuksen toteuttivat Northwestern-yliopiston tutkijat Tulokset julkaistiin arvostetussa Nature Cancer -tiedelehdessä. Tutkijat selvittivät, kuinka kasvaimet pystyvät joskus estämään elimistön puolustusjärjestelmää hyökkäämästä syöpäsoluja vastaan.

Astmalääkkeessä olevan aineen myönteisiä tuloksia nähtiin useissa syöpätyypeissä, kuten melanoomassa, munasarjasyövässä, paksusuolisyövässä, eturauhassyövässä sekä aggressiivisessa rintasyövässä.

Tutkimusryhmän johtaja professori Bin Zhang kertoo tulosten olevan lupaavia erityisesti siksi, lääke on ollut markkinoilla jo vuosikymmeniä.

Montelukastia käytetään yleisesti astman sekä allergisten oireiden hoidossa. Tutkijoiden mukaan lääke ei ainoastaan vähentänyt syövän kasvua, vaan se myös muutti tiettyjen valkosolujen toimintaa siten, että ne alkoivat jälleen tukea elimistön syöpäpuolustusta.

Syöpää pystyy hillitsemään viimeisimmän tutkimustiedon mukaan tehokkaasti myös ruokavalion avulla.

Vaikka tulokset ovat lupaavia, tutkijat korostavat, että kyse ei vielä ole uudesta syöpälääkkeestä. Tutkimus perustui pääasiassa laboratorio- ja eläinkokeisiin, joten vaikutukset ihmisillä on vielä varmistettava kliinisissä tutkimuksissa.

Seuraava vaihe on selvittää, voidaanko jo hyväksyttyä astmalääkettä käyttää turvallisesti syöpähoitojen tukena. Koska lääke on ollut käytössä pitkään ja sen turvallisuus tunnetaan hyvin, kliinisiin tutkimuksiin voidaan mahdollisesti siirtyä tavallista nopeammin.

Syöpää pystyy hillitsemään viimeisimmän tutkimustiedon mukaan tehokkaasti myös ruokavalion avulla. Kerroimme tutkimuksesta, jonka tulosten perusteella eniten ultraprosessoitua ruokaa syöneillä syöpäpotilailla oli 48 prosenttia suurempi riski kuolla mistä tahansa syystä.

Syöpäkuoleman riski oli heillä 57 prosenttia suurempi verrattuna niihin, jotka söivät vähiten ultraprosessoituja tuotteita. Ero säilyi, vaikka huomioon otettiin esimerkiksi paino, tupakointi, liikunta, ruokavalion yleinen laatu ja Välimeren ruokavalion noudattaminen.

Lähde: Nature Cancer -tiedelehti

Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten , , , , tai laajemmin samasta aihealueesta Terveys -osioistamme.