Hallelujah-kappale rikkoi digilatausten ennätyksen

Viihdeuutiset · Stara.fi

Digitaalisen musiikkimyynnin ennätyksiä on viime aikoina rikottu tiuhaan, kun kuluttajat siirtyvät ostamaan musiikkiaan CD-levyjen sijaan digitaalisessa muodossa. Nyt uuden ennätyksen on tehnyt tuore X-Factor -voittaja Alexandra Burke. Hänen esikoissinglensä julkaistiin digimuodossa viime lauantaina, pari tuntia lähetyksen päättymisen jälkeen.

Burken Hallelujah -singlen vahvistettiin eilen tehneen uuden euroopanennätyksen digitaalisessa musiikkimyynnissä. Biisiä myytiin pelkästään Britanniassa yhdessä päivässä huimat 105.000 kappaletta. Aikaisempi yhden päivän myyntiennätys oli Leona Lewisin A Moment Like This -singlen 82.000 kappaletta , joka sekin tehtiin Britanniassa.

Uusi ennätys on merkittävä ja sitä voisi verrata esimerkiksi Take That -yhtyeen uuteen Greatest Day -singleen, jota myytiin avauspäivänään 9.488 kappaletta ja Girls Aloudin The Promise -singleen, joka myytiin 7.600 päivässä kappaletta. Alexandra Burke ja hänen Hallelujah-singlensä ovat luonnollisesti tällä hetkellä latauslistojen ykkösinä Britanniassa. X-Factor -ohjelman finaalijaksoa katsoi lauantaina 14 miljoonaa katsojaa. Kyseinen kappale on suomalaisillekin tutun Leonard Cohenin klassikon uusi versio.