Nettishoppailu on naisten valtakunta – selkeä ero miesten käyttäytymiseen

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomen digitaalisimmat kuluttajat asuvat Uudellamaalla, jossa verkko-ostosten määrä asukasta kohden on muuta maata korkeammalla tasolla. Yli 56-vuotiaat on verkkokaupan nopeimmin kasvava asiakasryhmä Suomessa. Nämä seikat käyvät ilmi Klarnan tuoreesta suomalaisten verkkokauppatottumuksia selvittävästä raportista.

Naiset tekevät verkossa enemmän ostoksia ja käyttävät enemmän rahaa kuin miehet, vaikka miesten kertaostosten arvo on 31 prosenttia suurempi. Naiset tekevät 71 prosenttia kaikista verkko- ostoksista Suomessa ja käyttävät 64 prosenttia verkkokauppaan suuntautuvasta rahamäärästä.

Sunnuntai on suosituin verkkoshoppailupäivä, ja vilkkain ostoshetki on sunnuntai-iltana kello 21.00–22.00. Eniten rahaa verkkokauppaan käyttävät 18–35-vuotiaat, jotka tekevät 45 prosenttia ostoksista. Yli 56-vuotiaat taas käyttävät vähemmän rahaa verkkokauppaan, mutta ovat toisaalta nopeimmin kasvava verkkokaupan asiakasryhmä. Klarna tutki myyntitilastoja tammi-kesäkuussa 2019.