Parkkipatelle tulvii nyt reklamaatioita – näistä valitetaan useimmin

Autot Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Kiinteistöille pysäköinninvalvontapalveluita tarjoavaa Parkkipaten on spekuloitu olevan jopa Suomen vihatuin yritys. Yhtiö on viime aikoina hävinnyt useita oikeusjuttuja, joissa se on yrittänyt veloittaa perusteettomasti maksuja. Yksityiselle parkkivalvontayritykselle tehdään myös hanakasti reklamaatioita. Yhtiö on nyt listannut niiden syistä yleisimmät.

Parkkipaten mukaan suomalaiset ovat tehneet saamistaan pysäköinninvalvontamaksuista kuluvana vuotena noin 3 000 reklamointia kuukaudessa. Pysäköintivirheiden valvontamaksuja kirjoitetaan Suomessa vuosittain jopa noin 400 000 kappaletta. Yhtiön toimitusjohtaja Christian Metsärannan mukaan valituksen tekeminen on helppoa ja prosessi läpinäkyvä.

– Autoilija näkee järjestelmästämme kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat, eli kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin. Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöimme aina, Metsäranta kertoo tiedotteessa.

Parkkipaten viisi yleisintä reklamaation aihetta:



1. Pysäköinti ilman alueen pysäköintitunnusta, 20,5 %



2. Pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen, 19 %



3. Pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen, 13 %



4. Pysäköinti muualle kuin merkityille paikoille, 9,6 %



5. Sallitun pysäköintiajan ylitys, 8,5 %