Oluen myynti romahti kesällä – suomalaiset ostivat marjoja, hedelmiä ja alkoholittomia

Lifestyle Ruoka Kirjoittaja: , toimittaja Ilmoita virheestä, Tietoa meistä
Toimitusperiaatteet

Päivittäistavarakauppa ry:n tuoreen raportin mukaan suomalaiset joivat kesällä ennätystahtiin, tosin alkoholittomia juomia. Syynä lienee kesän pitkä hellejakso, mikä vaikutti myös ruokaostoksiin. Samaan aikaan nautittiin enemmän hedelmiä ja marjoja.

MAINOS ALKAA
MAINOS LOPPUU

Suomessa pelotetiin viinien kauppoihin saapumisen yhteydessä, että kansakunta juo itsensä hengiltä. Toisin kävi. Edes kesän helteet eivät saaneet myyntiä nousuun. Lager- ja muiden oluiden myynti laski 0,5 prosenttia. Alkoholijuomien myynti kasvoi kaiken kaikkiaan Suomessa hitaammin kuin elintarvikemyynti kokonaisuudessaan.

Heinä–syyskuussa ruokakauppojen kassoilla piippasi eniten marjoja, hedelmiä ja alkoholittomia juomia.

Hedelmien ja marjojen myynti kasvoi lähes 18 prosenttia. Toisin sanonen kauppakärryihin sujahti kilokaupalla mansikoita, mustikoita, viinirypäleitä ja nektariineja. Hinnatkin nousivat, mutta se ei suomalaisia hidastanut.

Kahvi oli kolmannella vuosineljänneksellä vielä lähes 29 prosenttia kalliimpaa kuin vuosi sitten. Tämä on asia, mikä kismittää koko kansaa juomisesta puhuttaessa. Erilaisten vesien myynti pomppasi lähes 18 prosenttia, alkoholittomien oluiden 10 prosenttia ja limujen yhdeksän prosenttia.

Voit halutessasi lukea Starassa myös lisää juuri tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten , , tai laajemmin tästä aihealueesta Lifestyle, Ruoka -osioistamme.