Stara marjat

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Terveystrendit näkyvät – avokadoja ostettiin 227 miljoonalla eurolla

Viime vuosien aikana on näkynyt selvä terveyteen ja urheiluun liittyvä trendi, joka on saanut ihmiset miettimään omaa hyvinvointiaan ja panostamaan enemmän terveellisiin ruokiin. Tämä näkyy suoraan myös tilastoissa kun tuoreiden kasvisten ja hedelmien myynti nousee huimasti vuosi vuodelta.

Daily Mail -lehti kertoo Englannissa tehdystä tilastosta, jossa laskettiin kuinka paljon ihmiset käyttivät kuluneen vuoden aikana kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin rahaa viime vuoteen verrattuna. Kävi ilmi, että ihmisten ylipainosta tunnetussa maassa käytettiin tuoreisiin aineksiin vuoden 2016 aikana noin 207 miljoonaa euroa enemmän kuin aiemmin.

Kasvu näkyy etenkin trendikkäissä avokadoissa, vadelmissa, mustikoissa ja klementiineissä. Avokadojen menekki kasvoi tänä vuonna 35 prosentilla, vadelmien 17,2 prosetilla ja mustikoiden 15,8 prosentilla. Terveellisiä vaihtoehtoja etsiessä ihmiset ostivat myös noin 180 miljoonalla Alpron soija- ja mantelimaitoja, joiden myynti kasvoi 18 prosenttia.

Ruoka Viihdeuutiset

8 ruokaa, jotka parantavat aivotoimintaa – myös työpäivinä

Ruokatunnilla ei kannata hotkia hampurilaisateriaa, pitsaa tai friteerattuja pikaruokia. Roskaruokaähkyissä on hankala keskittyä työhön, ja olo saattaa eskaloitua iltapäivän kuluessa suorastaan epämukavaksi. Lohta ja pähkinöitä sen sijaan saa ja kannattaa syödä.

Lifehack-sivusto listasi kahdeksan ruokaa, joita etenkin toimistotyöntekijöiden kannattaa nauttia ruokavaliossaan. Näiden ruokien ainesosat parantavat aivojen toimintaa ja toimivat eräänlaisena älyn polttoaineena.

1. Vesi. Vettä tulisi nauttia vähintään kaksi litraa päivässä. Vesi toimii ihmiskehon koneöljynä, jolloin rattaat pyörivät sujuvammin ja tuottavuus lisääntyy.

2. Lohi. Aivot rakastavat lohessa olevia omega-3 -rasvahappoja.

3. Marjat. Antioksidanttirikkaat ruoat parantavat muistia.

4. Avokado. Aivojen suorituskyky paranee avokadoista, koska ne edistävät aivojen verenkiertoa ja
parantavat keskittymiskykyä.

5. Pähkinä. Proteiinia ja terveellisiä rasvoja sisältävät pähkinät ovat täynnä amonihappoja, antioksidantteja ja E-vitamiinia. Lisäksi pähkinöissä on aivojen toimintaa tehostavaa B-12 vitamiinia.

6. Banaani. Glukoosia runsaasti sisältävät banaanit antavat keholle energiaa.

7. Tumma suklaa. Mikäli töissä haluaa herkutella, kannattaa suosia aivojen verenkiertoa parantavaa tummaa suklaata.

8. Pinaatti. Vihreän herkun tiedetään hidastavan aivojen ikääntymistä.